Strona 1 z 9 1 2 3 ... OstatniOstatni
Poka¿ wyniki od 1 do 20 z 174

Temat: Wszystko o zêbatkach, ³añcuchach i dbaniu o nie

  1. #1
    Ojciec Za³o¿yciel Avatar fxrider
    Do³±czy³
    sty 2010
    Postów
    2,735
    Motocykl
    R1100GS, 990
    Sk±d
    Józefów

    Domy¶lnie Wszystko o zêbatkach, ³añcuchach i dbaniu o nie

    W±tek wyodrêbniony z opisu moto "pawlos'a133" a nastêpnie zrekonstruowany po tym jak go przez pomy³kê wys³a³em w kosmos.

  2. #2
    Ojciec Dyrektor Avatar rootolf
    Do³±czy³
    sty 2010
    Postów
    1,827
    Motocykl
    Super Hiper Dakarowy Sprzêt - ST, rower KTM
    Sk±d
    Ostrów Wlkp
    GG
    GG: 1338933

    Domy¶lnie

    Cytat Napisa³ pawlos133 Zobacz post

    Chcia³oby siê zacytowaæ "It's alive!!!" Zêbatka znów ma zêby, a ³añcuch wróci³ z krainy s³oñca, dredów i trawki. Tylko trochê zimno jest, ale od czego s± kominiarka, kalesonki i lidlowskie rêkawiczki.
    Umyj ten ³añcuch, wyglada jak od WSKi, kiedy gotowa³o siê je w jakim¶ smarze ³ojowym
    "Demokracja jest wtedy, kiedy dwa wilki i owca g³osuj±, co zjedz± na obiad. Wolno¶æ jest wtedy, kiedy dobrze uzbrojona owca podwa¿a wynik g³osowania." Benjamin Franklin

  3. #3
    Member Avatar pawlos133
    Do³±czy³
    sty 2010
    Postów
    217
    Motocykl
    Piaggio X8 200
    Sk±d
    Warszawa
    GG
    GG: 405764

    Domy¶lnie

    No przyznajê, ¿e nie wygl±da to na z³otego DID-a, którym pod ciemn± skorup± mojej obojêtno¶ci jest, ale chwilowo nie mam wolnego placyku.
    ¦rodek do czyszczenia ³añcucha W5 czeka w gotowo¶ci. Jak ostatnio czy¶ci³em tym ³añcuch, to nowe fugi w gara¿u rodziców trochê zciemnia³y. Nie chcia³bym, ¿eby s±siedzi na mnie krzywo patrzyli.

    Cierpliwo¶ci
    ------------------------------------------------------------------
    Trzeba kochaæ wszystkie motocykle.

  4. #4
    Ojciec Za³o¿yciel Avatar fxrider
    Do³±czy³
    sty 2010
    Postów
    2,735
    Motocykl
    R1100GS, 990
    Sk±d
    Józefów

    Domy¶lnie

    Je¶li za³o¿y³e¶ now± zêbatkê do ³añcucha, który je¼dzi³ z t± skatowan± to niestety t± szybko zjedzie - szacowa³bym jej ¿ywotno¶æ w takim przypadku na jakie¶ 2-3 kkm.

  5. #5
    Nie wylewa za ko³nierz Avatar marcinjunak
    Do³±czy³
    sty 2010
    Postów
    5,772
    Motocykl
    KTM 790 ADV, I dream about... little more orange power :)
    Sk±d
    Dêblin-Wawa
    GG
    GG: 2320727

    Domy¶lnie

    Cytat Napisa³ fxrider Zobacz post
    Je¶li za³o¿y³e¶ now± zêbatkê do ³añcucha, który je¼dzi³ z t± skatowan± to niestety t± szybko zjedzie - szacowa³bym jej ¿ywotno¶æ w takim przypadku na jakie¶ 2-3 kkm.
    W terenie szybciej zejdzie ale czego nie robi siê dla frajdy wa¿ne ¿eby tylna jeszcze mia³a zêby bo dro¿sza a dopóki naci±g ³añcucha jest mo¿na ¶mia³o ¶migaæ
    A po co chcesz myæ ³añcuch? Przejed¼ siê parê razy po kopnym piachu i zakop moto po wahacz i sam siê wyczy¶ci
    Nie myj go tylko myjk± ci¶nieniow± bo szybciej zakoñczy swoj± kadencjê ale co ja piszê przecie¿ wiadomo o co cho
    By³ Junak M10, WSK125, potem xt600z i xtz750 a¿ w koñcu przysz³o nawrócenie, lc4 620 sc, exc 520, a teraz Hidden Content
    No i oczywi¶cie WSK 125 73' jest nadal, fajnie powspominaæ szczeniackie czasy Hidden Content
    Hidden Content

  6. #6
    Ojciec Za³o¿yciel Avatar fxrider
    Do³±czy³
    sty 2010
    Postów
    2,735
    Motocykl
    R1100GS, 990
    Sk±d
    Józefów

    Domy¶lnie

    Ja akurat jestem wyznawc± teorii, ¿e lepiej czê¶ciej zmieniaæ zdawcze, dopóki nie powyci±gaj± ³añcucha. Kolega w AT t± technik± doci±ga w³a¶nie do 40kkm na jednym ³añcuchu (zdawcza co ok. 10kkm zmieniana).
    Nie ma sensu zmieniaæ zêbatek, gdy ³añcuch ju¿ siê wyci±gnie bo je szybko "dotrze" do stanu poprzedniej.
    Zreszt± w singlu jako¶ nie udawa³o mi siê doje¼dziæ do koñca regulacji - zanim nast±pi³ ten moment ³añcuchy by³y ju¿ tak krzywo powyci±gane, ¿e i tak wymaga³y zmiany.

  7. #7
    Kup Pan kufer! Avatar Bartas
    Do³±czy³
    sty 2010
    Postów
    2,616
    Motocykl
    XTZ 660 Tenere 95
    Sk±d
    Bytom

    Domy¶lnie

    Nie zgodzê siê z tym, ¿e mo¿na smigaæ na ³ancuchu póki jest jeszcze jego naci±g. Gdy nie by³ smarowany jak powinien niszczy siê znacznie szybciej. Przez to moze byæ taka sytuacja, ¿e mamy po³owê naci±gu i powyginany ³añcuch, który w zasadzie ju¿ nie pracuje jak powinien. Do tego dochodzi jeszcze ryzyko jego pêkniêcia i zblokowania ko³a ze szlifem w³±cznie oraz obra¿eñ cia³a. Nie jest to specjalnie mi³e. Dlatego zu¿ycia napêdu nie okre¶la siê tylko po tym ile ma jeszcze naci±gu, tylko bierze siê pod uwagê jego wyci±gniêcie na tylniej zêbatce, jego "po³amanie", wygiêcie zêbatki przedniej oraz w³a¶nie pozosta³y naci±g. Dopiero zestawienie tych 3 rzeczy mo¿e pozowliæ na okre¶lenie ¿ywotno¶ci napêdu. Oczywi¶cie jak Fx pisa³ wymiana przedniej zêbatki mo¿e nieco zamaskowaæ przebieg napêdu, ale z drugiej strony wp³ywa na wyd³u¿enie jego ¿ycia. Po³amanie ³añcucha mo¿e byæ wywo³ane nadmiernym smarowaniem + jazda w piachu- wtedy robi siê co¶ w rodzaju pasty ¶ciernej, niszcz±cej oringi... Stosunkowo czêsto pomaga wymycie w porê ³añcucha z tego syfu.
    Hidden Content
    "Cieszy³ siê wêdrówk± do nieznanych miejsc, ogl±daniem nieznanych rzek, a trudy wynagradza³a mu pasja poznania"

    "Dystans do ¶wiata jest w³a¶ciwy, gdy do jednego wora nawalimy ziarno wyrozumia³o¶ci, optymizmu ³y¿kê, tolerancji z umiarem, wiedzy mêdrców szklaneczkê i wina anto³ek by jak bêd± dokuczaæ pierdoln±æ g³o¶nym NIE."

  8. #8
    Guru Member Avatar kamilltee
    Do³±czy³
    maj 2010
    Postów
    2,461
    Motocykl
    XTZ750 ST, 1992
    Sk±d
    Piaseczno - Józefos³aw
    GG
    GG: 20207

    Domy¶lnie

    a ile wg Was ³añcuch mo¿e odstawaæ na tylnej zêbatce, a powy¿ej ilu pora go zmieniæ

    i proszê opisaæ "po³amanie" tzn. krzywizny w osi jazdy czy nierównomierne ³amanie siê lu¼nego ³añcucha (w osi ogniwek)?
    ST legenda Dakaru Hidden Content
    FB: Hidden Content

  9. #9
    Nie wylewa za ko³nierz Avatar marcinjunak
    Do³±czy³
    sty 2010
    Postów
    5,772
    Motocykl
    KTM 790 ADV, I dream about... little more orange power :)
    Sk±d
    Dêblin-Wawa
    GG
    GG: 2320727

    Domy¶lnie

    Ja w swoim ktmie mia³em ³añcuch w po³owie naci±gu a ju¿ nie mia³ paru rolek bo siê star³y, ma³± zêbtake zmieniam co 1tys km orki w b³ocie i piachu.
    Na po³amany ³añcuch te¿ s± sposoby ale jak nowy ³añcuch kosztuje 300z³ to nie ma sensu reanimowaæ starego.
    W motocyklach które lataj± wiêcej po asfalcie a tym samym z wiêkszymi prêdko¶ciami nie ma sensu na k±binowanie bo tak jak bartas pisze mo¿e siê to ¼le skoñczyæ.
    Nie zgodzê siê te¿ z opini± ¿e lepiej kupowaæ drogie ³añcuchy, jak kogo¶ nie staæ to niech kupi tañszy chocia¿ oringowy i spokojnie sezon przeje¼dzi ale nie zmienia to faktu ¿e moim zdaniem to wyrzucanie pieniêdzy
    By³ Junak M10, WSK125, potem xt600z i xtz750 a¿ w koñcu przysz³o nawrócenie, lc4 620 sc, exc 520, a teraz Hidden Content
    No i oczywi¶cie WSK 125 73' jest nadal, fajnie powspominaæ szczeniackie czasy Hidden Content
    Hidden Content

  10. #10
    Ojciec Za³o¿yciel Avatar fxrider
    Do³±czy³
    sty 2010
    Postów
    2,735
    Motocykl
    R1100GS, 990
    Sk±d
    Józefów

    Domy¶lnie

    Po³amanie - ja to rozumiem tak, ¿e lu¼no wisz±cy ³añcuch nie tworzy p³ynnej linii, a taki jakby "zygzak", ogniwa chodz± ciê¿ko.
    Co do wyci±gniêcia - IMO mo¿na je¼dziæ, dopóki jest równo wyci±gniêty i zêbatki siê do czego¶ jeszcze nadaj± (ca³kiem zjedzonych zêbatek nie ma sensu wymieniaæ, chyba, ¿e na doje¿d¿enie - wyci±gniêty ³añcuch i tak je zakatuje) i jest naci±g (bez skracania).
    Je¶li ³añcuch musimy naci±gaæ co 100-200 km to ju¿ ewidentnie nadaje siê do szybkiej wymiany.
    Co do dro¿szych ³añcuchów - je¶li kto¶ planuje d³u¿ej je¼dziæ i dbaæ o ³añcuch (smarowanie + wymiana zdawczych co 10kkm) to warto zainwestowaæ - finansowo jest to uzasadnione.
    Tutaj nadmieniê, ¿e sam nie jestem fanem czêstego smarowania ³añcucha - robiê to co jakie¶ 500km. Jak jadê w deszczu albo mam w planach endurzenie to nie smarujê . Jak smarujê to po je¼dzie, gdy moto trochê postoi - aby smar móg³ zaschn±æ i nie ³apa³ syfa. Stosujê stosunkowo ma³o smaru (tyle, aby nie ciek³o) i smarujê raczej oringi ni¿ same rolki.

  11. #11
    Guru Member Avatar LukaSS
    Do³±czy³
    sty 2010
    Postów
    3,382
    Motocykl
    XTZ 800 ST '91
    Sk±d
    Bia³a Podl./Warszawa

    Domy¶lnie

    Ja poci±gnê w±tek smarowania troszkê w inn± stronê i stworzê temat "czym smarujesz ³añcuch?"
    http://xtzclub.pl/threads/1519-Czym-...plusy-i-minusy
    Ostatnio edytowane przez fxrider ; 15 pa¼dziernika 2010 o 13:44 Powód: uzupe³nienie
    --== XtzParts.com - czê¶ci do XTZ 660 i 750 oraz TDM 850-900 ==--

  12. #12
    Nie wylewa za ko³nierz Avatar marcinjunak
    Do³±czy³
    sty 2010
    Postów
    5,772
    Motocykl
    KTM 790 ADV, I dream about... little more orange power :)
    Sk±d
    Dêblin-Wawa
    GG
    GG: 2320727

    Domy¶lnie

    Cytat Napisa³ fxrider Zobacz post
    smarujê raczej oringi ni¿ same rolki.
    Ale w³a¶nie powinno siê smarowaæ rolki, oring tylko uszczelnia po³±czenie dwóch p³ytek.
    Rolki ¶cieraj± siê z dwóch stron, od strony sworznia czyli od ¶rodka i od zewn±trz o zêbatki. Dlatego kiedy¶ ludzie gotowali ³añcuchy w oleju ze smarem grafitowym ¿eby wszêdzie móg³ siê dostaæ (czyli pod rolki). Smarowanie oringów nie ma sensu, to nic nie daje.

    £añcuch jest po³amany jak miêdzy oringi ju¿ dostanie siê syf i nie mo¿e wylecieæ albo oringi ju¿ s± stare i sparcia³e, mo¿na umyæ ³añcuch ale nie zawsze to pomaga bo p³ytka ³añcucha zaciera siê na sworzniu a smaruj±c po oringach smar nie mo¿e tam dotrzeæ bo guma mu nie pozwala.

    £añcuch powinno siê smarowaæ zaraz po przyje¼dzie z trasy, jak jest jeszcze ciep³y, wtedy rozpuszczalnik ze smaru szybko wyparowuje. Trzeba potem poczekaæ (najlepiej siê przespaæ) i dopiero jechaæ.

    Je¶li nasmarujemy ³añcuch i po 10minutach zaczniemy jechaæ po przejechaniu odcinka 100km ju¿ go nie bêdzie i znów ³añcuch bêdzie siê ¶wieci³.
    By³ Junak M10, WSK125, potem xt600z i xtz750 a¿ w koñcu przysz³o nawrócenie, lc4 620 sc, exc 520, a teraz Hidden Content
    No i oczywi¶cie WSK 125 73' jest nadal, fajnie powspominaæ szczeniackie czasy Hidden Content
    Hidden Content

  13. #13
    Member Avatar pawlos133
    Do³±czy³
    sty 2010
    Postów
    217
    Motocykl
    Piaggio X8 200
    Sk±d
    Warszawa
    GG
    GG: 405764

    Domy¶lnie

    marcinjunak poszerzy³e¶ mój horyzont mówi±c o tym ciep³ym ³añcuchu



    No je¿eli ma byæ wszystko w jednym miejscu to proponujê zamie¶ciæ przelicznik prze³o¿enia.

    http://www.gearingcommander.com/
    (zabawa na d³ugie zimowe wieczory)

    Oraz ankietê co do ¿ywotno¶ci zestawu napêdowego z uwzglêdnieniem sposobów chuchania na ³añcuch i pieszczenia zêbatek.
    np. Platynowo-tytanowy D.I.D. 100kkm, moto-oiler, superhipol, zêbatka zdawcza wymieniana 7 razy w tygodniu, jazda turystyczna, g³ównie na holu: asfalt 99% kostka przed supermarketem 1%
    lub Chiñski ³añcuch od Ogara 1kkm, smarowany piaskiem, b³otem i g...., 2 razy w tygodniu wod± z Karchera , czasami sprejem, a w ¶rodê popielcow± na³o¿ony pêdzelkiem hipol, dzida 100% b³ota
    ------------------------------------------------------------------
    Trzeba kochaæ wszystkie motocykle.

  14. #14
    Nie wylewa za ko³nierz Avatar marcinjunak
    Do³±czy³
    sty 2010
    Postów
    5,772
    Motocykl
    KTM 790 ADV, I dream about... little more orange power :)
    Sk±d
    Dêblin-Wawa
    GG
    GG: 2320727

    Domy¶lnie

    dzida 100% b³ota
    to jest to
    brak smarowania bo niepotrzebne
    By³ Junak M10, WSK125, potem xt600z i xtz750 a¿ w koñcu przysz³o nawrócenie, lc4 620 sc, exc 520, a teraz Hidden Content
    No i oczywi¶cie WSK 125 73' jest nadal, fajnie powspominaæ szczeniackie czasy Hidden Content
    Hidden Content

  15. #15
    Guru Member Avatar kamilltee
    Do³±czy³
    maj 2010
    Postów
    2,461
    Motocykl
    XTZ750 ST, 1992
    Sk±d
    Piaseczno - Józefos³aw
    GG
    GG: 20207

    Domy¶lnie

    za namow± m±drzejszych kolegów naby³em w dobrej cenie DID 525 ZVM2 - podobno hiperwzmocniony
    zêbatka przednia SUNF404-16 tdm do 95 roku
    tylna 43 (wiêkszych w 525 nie ma)

    PYTANIE: przednia jest szersza o ok 2-3 mm od orygina³u, tylna jest taka sama. Przez to ³añcuch nie idzie idealnie w osi.
    MA TO ZNACZENIE ?

    ps.
    ciekawy katalog DID http://www.motor-land.com.pl/did/files/did.pdf
    z którego obliczy³em ró¿nicê pomiêdzy VM a zvm2

    rozci±ganie zu¿ycie
    525vm 3680 3220
    525zvm2 4070 4000
    ró¿nica 390 11% 780 24%

  16. #16
    Guru Member Avatar LukaSS
    Do³±czy³
    sty 2010
    Postów
    3,382
    Motocykl
    XTZ 800 ST '91
    Sk±d
    Bia³a Podl./Warszawa

    Domy¶lnie

    Ma kto¶ zu¿yt± zebatkê od ST? Potrzebujê na gwa³t.

    £añcuch musi byæ w osi, inaczej bêdzie siê u¿ywa³a jedna jego czê??æ i w dodatku krzywo. Poradzi³bym Tobie, ale musia³bym na ¿ywca obejrzeæ.
    --== XtzParts.com - czê¶ci do XTZ 660 i 750 oraz TDM 850-900 ==--

  17. #17
    Nie wylewa za ko³nierz Avatar marcinjunak
    Do³±czy³
    sty 2010
    Postów
    5,772
    Motocykl
    KTM 790 ADV, I dream about... little more orange power :)
    Sk±d
    Dêblin-Wawa
    GG
    GG: 2320727

    Domy¶lnie

    Cytat Napisa³ kamilltee Zobacz post

    PYTANIE: przednia jest szersza o ok 2-3 mm od orygina³u, tylna jest taka sama. Przez to ³añcuch nie idzie idealnie w osi.
    MA TO ZNACZENIE ?
    Wieniec zêbatki bêdzie szerszy bo i ³añcuch jest szerszy. Zmierz odleg³o¶æ zêbatki od pier¶cienia oporowego po którym chodzi simering.
    Powinna byæ taka sama jak w zêbatce do ³añcucha 520, tylna zêbatka nie mo¿e byæ taka sama bo pracuje z szerszym ³añcuchem wiêc wyklucza siê to wzajemnie.
    By³ Junak M10, WSK125, potem xt600z i xtz750 a¿ w koñcu przysz³o nawrócenie, lc4 620 sc, exc 520, a teraz Hidden Content
    No i oczywi¶cie WSK 125 73' jest nadal, fajnie powspominaæ szczeniackie czasy Hidden Content
    Hidden Content

  18. #18
    Guru Member Avatar kamilltee
    Do³±czy³
    maj 2010
    Postów
    2,461
    Motocykl
    XTZ750 ST, 1992
    Sk±d
    Piaseczno - Józefos³aw
    GG
    GG: 20207

    Domy¶lnie

    mierzy³em grubo¶æ w otworze wewnêtrznym przedniej zêbatki: zatem (skoro zêbatka nie jest kierunkowa, zatem jest symetryczna) to mo¿na podzieliæ to na pó³ - wychodzi, ¿e szczyt zêba jest o ok 1 mm bardziej odsuniêta

    tak samo zmierzy³am grubo¶æ tylnej (teoretycznie tyln± trzebaby odsun±æ na jaki¶ podk³adkach - czy to dobry pomys³ ?)

    jedyne co mi przychodzi do g³owy to po³o¿yæ zêbatkê na p³askim, zmierzyæ odleg³o¶æ szczytu zêba od pod³o¿a i porównaæ do starej zêbatki

    Ps- pomierzylem: tylna jest taka sama, przednia ma 3,3mm/2 czyli wystaje bardziej o 1,6 mm

    ps - mam star± zêbatkê, chcesz j± na zawsze czy po¿yczyæ ? mia³em j± zostawiæ awaryjnie lub sprzedaæ ca³y zestaw za flaszke
    Ostatnio edytowane przez kamilltee ; 17 grudnia 2010 o 09:46

  19. #19
    Nie wylewa za ko³nierz Avatar marcinjunak
    Do³±czy³
    sty 2010
    Postów
    5,772
    Motocykl
    KTM 790 ADV, I dream about... little more orange power :)
    Sk±d
    Dêblin-Wawa
    GG
    GG: 2320727

    Domy¶lnie

    zmierz ile wystaje ko³nierz zêbatki od jej wieñca, masz tu w pdfie rysunek, wymiar X powinien byæ taki sam, je¿eli bêdzie inny to trzeba obni¿yæ ko³nierz zêbatki, ty³ zostawiæ w spokoju bo przerobienie przedniej wystarczy.

    zębatka.pdf
    By³ Junak M10, WSK125, potem xt600z i xtz750 a¿ w koñcu przysz³o nawrócenie, lc4 620 sc, exc 520, a teraz Hidden Content
    No i oczywi¶cie WSK 125 73' jest nadal, fajnie powspominaæ szczeniackie czasy Hidden Content
    Hidden Content

  20. #20
    Guru Member Avatar kamilltee
    Do³±czy³
    maj 2010
    Postów
    2,461
    Motocykl
    XTZ750 ST, 1992
    Sk±d
    Piaseczno - Józefos³aw
    GG
    GG: 20207

    Domy¶lnie

    mierzy³em grubo¶æ ko³nierza i dzieli³em na pó³ ( w starej pomierzy³em na dystansach z nakrêtek i odj±³em grubo¶æ samych nakrêtek)

    no w³a¶nie wymiar X jest o 1,6mm wiêkszy

    po konsultacji telefonicznej (dziêki) dodam podk³adki pod tyln± zêbatkê po 1,5 mm

Strona 1 z 9 1 2 3 ... OstatniOstatni

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie mo¿esz zak³adaæ nowych tematów
  • Nie mo¿esz pisaæ wiadomo¶ci
  • Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników
  • Nie mo¿esz edytowaæ swoich postów
  •