Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

Budujemy własną olejarkę, krok po kroku.

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

    [inny] Budujemy własną olejarkę, krok po kroku.

    Zainspirowany prostotą tego urządzenia oraz kilkoma innymi aspektami postanowiłem sprzedać zamontowany w mojej Tenerze motooiler i zbudować swój, wykorzystując kilka łatwo dostępnych elementów.
    Aby zrobić najprostszą, ale równie funkcjonalną olejarkę potrzebne będzie kilka elementów:
    1. Zbiorniczek na olej.
    Dobrze do tego celu nadają się zbiorniczki na płyn hamulcowy do Ursusa, są 2 rodzaje, każdy wybiera sobie taki, jaki mu bardziej odpowiada, koszt zakupu 5zł:





    Ja wykorzystałem ten pierwszy, bo bardziej mi pasuje do zamontowania.

    2. Przeźroczyste wężyki igielitowe. Ja kupiłem kilka różnych, chyba 5mm, 4mm, 3mm, brałem po 1,5m. Za wszystko zapłaciłem 4zł. To co zostanie, wykorzystam do czego innego.

    3. Elektozawór, ja wykorzystałem Lovato, podpatrzony w motooilerze, koszt 44zł z wysyłką.

    Przykładowe zdjęcie z netu:


    W motooilerze są dorobione końcówki na wężyk o mniejszej średnicy, ale to nie jest akurat problem.

    4. Układ sterujący AVT 1459 C, koszt z wysyłką 40zł, układ zmontowany, czyli gotowy, w pełni działający. Można kupić też AVT 1459 B, ale trzeba tutaj wszystkie elektroniczne pierdoły polutować samemu, ja wolałem gotowca z allegro. Na Youtube jest filmik obrazujący pracę tego pierdolnika.



    5. Pudełko na układ AVT, koszt 4zł:



    6. Dysza.
    Jako dyszę można wykorzystać patenty z wkładów do długopisów etc, ja wolałem kupić 1m rurki mosiężnej fi 3mm. Koszt 9zł w sklepie modelarskim. Przy odrobinie szczęścia uda się wam zlokalizować rurkę miedzianą. Mosiężna w fazie testów dobrze się modeluje i będzie dobrze spełniać swoje zadanie.




    7. Trochę przewodów. Ja kupiłem 2 przewody, każdy po 2m różnych kolorów, aby łatwiej było podłączyć wszystko, koszt 4zł, ale można przecież coś zlokalizować w garażu itd.

    8. Kilka konektorów damskich i żeńskich, taśma izolacyjna, powiedzmy 3zł.


    Kilka rzeczy o AVT 1459:
    -płynna regulacja czasu przerwy między załączeniami
    -płynna regulacja czasów włączenia i wyłączenia
    -zakres czasu włączenia 0,5 – 8 s
    -zakres czasu wyłączenia 0,5 – 60 s
    -sygnalizacja pracy – dioda LED

    Czyli prościej mówiąc, można prowadzić regulację tak samo jak w motooilerze, zarówno co ile sekund ma się załączać elektrozawór oraz na jak długi czas. Załączenie elektrozaworu będzie sygnalizować czerwona dioda.

    Podsumowanie kosztów:
    114zł.

    Praktycznie posiadając to co powyżej można złożyć gotową, w pełni działającą olejarkę. Nie trzeba dodatkowego włącznika (chyba, że ktoś chce), wystarczy wpiąć się w przewód idący do lampy. Wówczas układ AVT będzie sterować podawaniem oleju w momencie, gdy będą włączone światła. 2 pokrętła regulacyjne na układzie pozwolą dopasować podawanie oleju. Minusem tego rozwiązania jest konieczność otwierania puszki, aby dokonać regulacji. Tą wersję polecam jednak dla osób, które jeżdżą sobie turystycznie, unikają deszczu etc.
    Zwyczajnie- zakładasz i zapominasz o sprayu, puszkę z układem chowa się gdzieś pod boczek, pod siedzenie etc.
    W następnych postach pokażę krok po kroku jak to złożyć.
    Pokażę również, jak zrobić wersję nieco ulepszoną, droższą o jakieś .... 10zł, ale mającą wówczas wyprowadzone 2 pokrętła z diodą sygnalizacyjną (a'la sterowanie motooilera). Wersja ta pozwoli zmieniać ilość podawanego oleju bezpośrednio w czasie jazdy, w sumie dokładnie jak w motooilerze. Wówczas układ AVT w puszce będzie schowany, a sterowanie można wrzucić gdzie się chce, byle było wygodnie w czasie jazdy.

    Koszty w odniesieniu do gotowego, firmowego produktu każdy może sobie porównać. Dla mnie liczy się jeszcze to, że coś się samemu poskładało. Koszty wykonania tej olejarki można obciąć poprzez kupienie np w 3 osoby 1m dyszy, w końcu cały metr nie jest nam potrzebny. Taśmę i konektory może każdy ma w garażu, podobnie jak przewody. No i jak ktoś ma więcej zdolności, może kupić sterownik AVT 1459B, kosztujący 10zł mniej niż wersja C, ale do poskładania.
    Ostatnio edytowany przez Bartas; 5.
    sigpic
    "Cieszył się wędrówką do nieznanych miejsc, oglądaniem nieznanych rzek, a trudy wynagradzała mu pasja poznania"

    "Dystans do świata jest właściwy, gdy do jednego wora nawalimy ziarno wyrozumiałości, optymizmu łyżkę, tolerancji z umiarem, wiedzy mędrców szklaneczkę i wina antołek by jak będą dokuczać pierdolnąć głośnym NIE."

    #2
    W tygodniu będę składał tą nieco lepszą wersję, ale:
    - jedno pokrętło
    - przełącznik I-0-II
    - dodatkowy wbudowany w centralkę przekaźnik, z jednej strony do podłączenia pod czujnik luzu (żeby nie chlapało na postoju), z drugiej do instalacji np świateł. Oprócz tego przewód prosto z aku (z zabezpieczeniem) i zmasowanie. Podłączanie tego wprost pod instalację światła moim zdaniem nie jest dobrym rozwiązaniem, bo ta często nie wytrzymuje dodatkowego obciążenia (przerabiałem w KLE, przerabiało wielu w wątku motooilera na forum AT i innych).
    Wszystko skompletowane, przetestowane i gotowe do montażu (po odpowiednim podcięciu przewodów i magistrali) wkrótce pójdzie do testowania w tenerce Sowizdrzała i Czeczena. Ja od tygodnia jeżdżę na chamsko zmontowanej wersji beta z jednym pokrętłem (czas otwarcia) i na stałe ustawionym interwale wyłączenia (60s.).
    Przełącznik I-0-II wiadomo po co:
    - I suchy asfalt (wyłączenie 60s.)
    - II deszcz/czyszczenie łańcucha (wyłączenie 30s. (??), ale jeszcze się okaże czy dobrze dobrałem rezystor)
    - 0 wyłączenie
    Poza tym chcę zrobić tak żeby wymiana dyszy trwała kilka sekund, a nie pół godziny. Kilka razy urwałem/złamałem i wiem jak można się wkurzyć przy ponownej adaptacji.

    Komentarz


      #3
      Założeniem jest wykonanie opisu tak, aby nikt nie miał problemów ze zmontowaniem tego urządzenia.
      sigpic
      "Cieszył się wędrówką do nieznanych miejsc, oglądaniem nieznanych rzek, a trudy wynagradzała mu pasja poznania"

      "Dystans do świata jest właściwy, gdy do jednego wora nawalimy ziarno wyrozumiałości, optymizmu łyżkę, tolerancji z umiarem, wiedzy mędrców szklaneczkę i wina antołek by jak będą dokuczać pierdolnąć głośnym NIE."

      Komentarz


        #4
        Rozumiem, że spełniasz obietnicę złożoną w Matjasowym wątku na forum AT?

        Komentarz


          #5
          Dokładnie, teraz każdy będzie mógł sobie zrobić olejarkę
          sigpic
          "Cieszył się wędrówką do nieznanych miejsc, oglądaniem nieznanych rzek, a trudy wynagradzała mu pasja poznania"

          "Dystans do świata jest właściwy, gdy do jednego wora nawalimy ziarno wyrozumiałości, optymizmu łyżkę, tolerancji z umiarem, wiedzy mędrców szklaneczkę i wina antołek by jak będą dokuczać pierdolnąć głośnym NIE."

          Komentarz


            #6
            Mam zrobioną olejarkę w XT dokładnie z takich samych elementów i naprawdę jestem zadowolony. Była tylko kwestia pierwszego ustawienia czasów otwarcia, ale potem to już tylko używać.
            Z perspektywy czasu dołożyłbym sobie tylko wyłącznik gdzieś na kierownicy, bo obecnie mam tak, że włączenie świateł włącza olejarkę. Lepsze to niż zawsze włączona, ale ten dodatkowy przełącznik byłby wskazany.

            Komentarz


              #7
              Z ciekawoscia obserwuje watek Jak tylko ogarne sie z garazem to zaczynam konstrukcje i montaz.

              Edit: Ale afera na forum AT sie zrobila jak Bartas zapodal swoj pomysl

              Kamyk
              Ostatnio edytowany przez Kamyk; 2527.
              ER5 -> SV650K3 + ST XTZ750 '89

              Komentarz


                #8
                Ja tylko dodam, że 60s to strasznie często U mnie najdłuższy interwał to 7 minut a czas otwarcia to 1,5-2 sekundy

                Komentarz


                  #9
                  Nareszcie ktoś wszystko na ten temat zgarnął na jedną "kupę". Walało się to na forum jak gacie po pokoju. Co do wyprowadzenia potencjometrów na kierownice. Najlepiej jak będą one w obudowie wodoodpornej, wilgoć na nie źle działa. Chyba będzie się trzeba zgadać jak dużo oleju powinno kapać na łańcuch. Ja mam czas otwarcia ustawiony na 0,5s(jedna kropla) i co 30s kapie na łańcuch.
                  Ostatnio edytowany przez Piżama; 641.

                  Komentarz


                    #10
                    Zamieszczone przez przeszczep Zobacz posta
                    Ja tylko dodam, że 60s to strasznie często U mnie najdłuższy interwał to 7 minut a czas otwarcia to 1,5-2 sekundy
                    Wszystko zależy od gęstości oleju i dobranej dyszy. Ja nie wiem na ile otwiera mi zawór, ale mimo tych 60s. jest cacy - nie za dużo, nie za mało. Rolki są po prostu czarne, bez zbędnego obciekania olejem. Nie pamiętam jak to jest w motooilerze, ale chyba podobnie i też nie mam problemu z odpowiednim wyregulowaniem (w KLE cały czas siedzi na miejscu).

                    Komentarz


                      #11
                      u mnie dysza jest z rurki 2mm (średnica zewnętrzna), olej to hipol ten gęstszy 85w90.
                      No ale jak wam nie chlapie po kole znaczy, że jest git

                      Ja jeszcze chcę trochę zmniejszyć czas otwarcia, bo mi czasem leci po kole
                      Ale już sie zamykam i niech Bartass dalej prowadzi

                      Komentarz


                        #12
                        http://www.wilkuj.cba.pl/instrukcja-...i-monta-u.html tutaj jest podana przerwa pomiedzy otwarciem ale nie ma podane na ile się otwiera chyba

                        Komentarz


                          #13
                          Kto smaruje ten jedzie Dochodzę do wniosku że jak co minutę kapnie sobie to będzie optymalnie.

                          Komentarz


                            #14
                            elegancko Bartas teraz każdy może sobie zrobić sam i nie bedzie komuś nabijał kasy tak trzymaj

                            Komentarz


                              #15
                              Od zawsze każdy mógł zrobić, nic się nie zmieniło. Poradników jest cała masa, ale: nie chce się, nie wychodzi, nie ma czasu itd itp

                              Komentarz

                              Pracuję...
                              X