Dzis o czymś starym-nowym. Regulator napięcia. W skrócie.
W zasadzie, pomijając zabytki z lat 80 z regulacja poprzez wzbudzenia (jak w samochodzie), cala reszta walczy z nadwyzka. I niczym się nie rożni - poza mocą - wielkością tego grzejnika i ilością energii która jest w stanie zamienić w ciepło.
Mówiąc konkretniej, działanie regulatora sprowadza się do robienia zwarcia. Silnik namęczył się i akumulator energie, cześć z tego zamiast na tylne kolo wychodzi z alternatora pod pustacią energii elektrycznej. Cześć zużywa silnik do dzalania, cześć idzie w światła, cześć ładuje akumulator ale zawsze jest tego wiecej i robi sie problem. Wzrasta napięcie, przekracza 14V i zamiast usmażyć instalacje i wszytko po kolei pojawia sie regulator i co robi? Zwarcie.
Normanie, tak samo jakbyś wziął klucz do śrub i przyłożył do obu klem akumulatora. Prad płynie przez klucz, ten sie rozgrzewa, napięcie spada, klucz podnosisz i czekasz do następnego razu. W sumie tak to dziala tylko znacznie szybciej.
Zatem co nowego. Po upowszechnieniu sie regulatorow elektronicznych w latach 80 - upraszczając temat - robione sa one na jedno kopyto do tej pory. Za moc jak w stanie jest wytracic regualtor odpowiadzaja 3 tyrystory. Im większe, tym wiekszy regulator, robi większe zwarcie i wiecej ciepla wytraca elektronika. Ta im bardziej sie nagrzeja, ma tym mniejsza sprawność i grzeje sie jeszcze bardziej, kolko sie zamyka, elektronika nie lubi ciepla itd
W pierwszych tenerach regulator byl za maly. Bylo duzo energii, duzo ciepla i przestawalo to pracowac. W moto z mniejszym alternatorem pracuja one bezproblemowo.
Rozwiązaniem bylo wsadzenie wiekszego regulatora, z elektornika mogaca przyjac wiekszy prad kosztem ciepla - stad duze radiatory i rozne patenty z wierconymi owiewkami, wentylatorami, regualtorami na wierzchu itd.
Jak ktos jest chetny i ma czas moze sobie polutowac pancerny regiel w cenie kilku piw. Instrukcja pod tym linkiem - http://www.instructables.com/id/How-...tage-regulato/
Gdzie zatem ta nowosc? Nowosc pojawia się po ćwierć wieczu. Od 2006 roku najpierw w R1, FJR i niektorych Yamahach. Pojawia sie u Hondy, mozna to spotkac w duzych GS, Triumpach, w Suzuki. Wprowadza to firma ktorej regulatory zaopatruja nie tylko japonskie marki i ktorej logo mozesz nalezc i na swiom
logo.png
Firma wprowadza na rynek model FH012AA. Pojawiaja sie w nim mosfety jako elementy regulujace prad. Cos gabarytem wygladajace podobnie ale mogace obsluzyc wielokrotnie wiekszy prad przy maych stratach wlasnych, czyli tlumaczac na zrozumiale - dziala ale sie nie grzeje. Dodatkowy bonus - lepsza kontrola ladowania i napiecia, mniej ciepla - mniejsze ryzyko awarii.
Porownaie obrazkowe - regiel w wersji starej i nowej. Wiecej metalu - wiecej ciepla z ktorym trzeba cos zrobic.
1.jpg
22cf910e-0d36-4cc1-87e2-28156a699cd9.jpg
Tyle w formie wstepu, temat z obrazkami i przykladami rozpracowany jest na forum Triumpha w tym miejscu
Sprawa jest tym bardziej ciekawa, ze pomijajac aliexpres - gdzie nie wiadomo co sie dostaje, mozna znalezc na allegro takie regiele od 100zl. Uzywki z Yamah po 2006, R1 XVS
Niewiele wiecej od kalsycznego grzejnika.
Czy warto? Warto poznac co nowego
W zasadzie, pomijając zabytki z lat 80 z regulacja poprzez wzbudzenia (jak w samochodzie), cala reszta walczy z nadwyzka. I niczym się nie rożni - poza mocą - wielkością tego grzejnika i ilością energii która jest w stanie zamienić w ciepło.
Mówiąc konkretniej, działanie regulatora sprowadza się do robienia zwarcia. Silnik namęczył się i akumulator energie, cześć z tego zamiast na tylne kolo wychodzi z alternatora pod pustacią energii elektrycznej. Cześć zużywa silnik do dzalania, cześć idzie w światła, cześć ładuje akumulator ale zawsze jest tego wiecej i robi sie problem. Wzrasta napięcie, przekracza 14V i zamiast usmażyć instalacje i wszytko po kolei pojawia sie regulator i co robi? Zwarcie.
Normanie, tak samo jakbyś wziął klucz do śrub i przyłożył do obu klem akumulatora. Prad płynie przez klucz, ten sie rozgrzewa, napięcie spada, klucz podnosisz i czekasz do następnego razu. W sumie tak to dziala tylko znacznie szybciej.
Zatem co nowego. Po upowszechnieniu sie regulatorow elektronicznych w latach 80 - upraszczając temat - robione sa one na jedno kopyto do tej pory. Za moc jak w stanie jest wytracic regualtor odpowiadzaja 3 tyrystory. Im większe, tym wiekszy regulator, robi większe zwarcie i wiecej ciepla wytraca elektronika. Ta im bardziej sie nagrzeja, ma tym mniejsza sprawność i grzeje sie jeszcze bardziej, kolko sie zamyka, elektronika nie lubi ciepla itd
W pierwszych tenerach regulator byl za maly. Bylo duzo energii, duzo ciepla i przestawalo to pracowac. W moto z mniejszym alternatorem pracuja one bezproblemowo.
Rozwiązaniem bylo wsadzenie wiekszego regulatora, z elektornika mogaca przyjac wiekszy prad kosztem ciepla - stad duze radiatory i rozne patenty z wierconymi owiewkami, wentylatorami, regualtorami na wierzchu itd.
Jak ktos jest chetny i ma czas moze sobie polutowac pancerny regiel w cenie kilku piw. Instrukcja pod tym linkiem - http://www.instructables.com/id/How-...tage-regulato/
Gdzie zatem ta nowosc? Nowosc pojawia się po ćwierć wieczu. Od 2006 roku najpierw w R1, FJR i niektorych Yamahach. Pojawia sie u Hondy, mozna to spotkac w duzych GS, Triumpach, w Suzuki. Wprowadza to firma ktorej regulatory zaopatruja nie tylko japonskie marki i ktorej logo mozesz nalezc i na swiom
logo.png
Firma wprowadza na rynek model FH012AA. Pojawiaja sie w nim mosfety jako elementy regulujace prad. Cos gabarytem wygladajace podobnie ale mogace obsluzyc wielokrotnie wiekszy prad przy maych stratach wlasnych, czyli tlumaczac na zrozumiale - dziala ale sie nie grzeje. Dodatkowy bonus - lepsza kontrola ladowania i napiecia, mniej ciepla - mniejsze ryzyko awarii.
Porownaie obrazkowe - regiel w wersji starej i nowej. Wiecej metalu - wiecej ciepla z ktorym trzeba cos zrobic.
1.jpg
22cf910e-0d36-4cc1-87e2-28156a699cd9.jpg
Tyle w formie wstepu, temat z obrazkami i przykladami rozpracowany jest na forum Triumpha w tym miejscu
Sprawa jest tym bardziej ciekawa, ze pomijajac aliexpres - gdzie nie wiadomo co sie dostaje, mozna znalezc na allegro takie regiele od 100zl. Uzywki z Yamah po 2006, R1 XVS
Niewiele wiecej od kalsycznego grzejnika.
Czy warto? Warto poznac co nowego
Komentarz