Strona 1 z 8 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 145

Temat: Wymieniajcie olej w amortyzatorach!!!

  1. #1
    Guru Member Avatar LukaSS
    Dołączył
    sty 2010
    Postów
    3,382
    Motocykl
    XTZ 800 ST '91
    Skąd
    Biała Podl./Warszawa

    Domyślnie Wymieniajcie olej w amortyzatorach!!!

    Czy ktoś miał z Was problem z tym, że zawieszenie dobija, nie odbija jak należy, nie tłumi drgań, wpada w rezonans, działa jak nienależy...?

    Należy wymienić olej na nowy w przednim zawieszeniu. Zresztą sprężyny na progresywne tez by było dobrze.

    Piszę ponieważ dziś od chyba nowości motocykla spuszczłem olej. Wyleciał rozwarstwiony olej, jakieś osady i masa aluminiowego pyłu.

    Przykładowo pół litra Castrola to koszt ok. 30 zł, Yamalube 500 ml ok. 24 zł, litr Bel-Raya to ok. 50 zł, a 1000 ml Repsolu to ok. 35 zł. Także taniocha, a efekt znakomity.

    To pisałem ja, Jarząbek Wacław
    --== XtzParts.com - części do XTZ 660 i 750 oraz TDM 850-900 ==--

  2. #2
    Kup Pan kufer! Avatar Bartas
    Dołączył
    sty 2010
    Postów
    2,616
    Motocykl
    XTZ 660 Tenere 95
    Skąd
    Bytom

    Domyślnie

    Nie paniuj Olej w amorze też poprostu się kiedyś kończy..
    Hidden Content
    "Cieszył się wędrówką do nieznanych miejsc, oglądaniem nieznanych rzek, a trudy wynagradzała mu pasja poznania"

    "Dystans do świata jest właściwy, gdy do jednego wora nawalimy ziarno wyrozumiałości, optymizmu łyżkę, tolerancji z umiarem, wiedzy mędrców szklaneczkę i wina antołek by jak będą dokuczać pierdolnąć głośnym NIE."

  3. #3
    Siwy
    Gość

    Domyślnie

    Usunięte na żądanie użytkownika

  4. #4
    Guru Member Avatar LukaSS
    Dołączył
    sty 2010
    Postów
    3,382
    Motocykl
    XTZ 800 ST '91
    Skąd
    Biała Podl./Warszawa

    Domyślnie

    Na dole każdej lagi masz śrubkę spustową na śrubokręt krzyzakowy. Odkrecasz i... nic nie poleci. Trzeba wykręcić lub na początku pouizować korek amortyzatora, a później lekko popompować przednim zawieszeniem. Na koniec moto na centralkę stawiasz, tył obciążasz by przód był w górze i odkręcasz korki do końca. Lejesz olej i po sprawie
    --== XtzParts.com - części do XTZ 660 i 750 oraz TDM 850-900 ==--

  5. #5
    Member Avatar maciejXtrem
    Dołączył
    sty 2010
    Postów
    84
    Motocykl
    XTZ 750 Super Tenere
    Skąd
    Tczew

    Domyślnie

    Można by tak trochę precyzyjniej napisać gdzie ten korek amortyzatora co go trzeba poluzować a potem olej wlać ?


    Jaką ilość oleju trzeba wlać ?

  6. #6
    Kup Pan kufer! Avatar Bartas
    Dołączył
    sty 2010
    Postów
    2,616
    Motocykl
    XTZ 660 Tenere 95
    Skąd
    Bytom

    Domyślnie

    U góry amortyzatora To co z półki wystaje.
    Hidden Content
    "Cieszył się wędrówką do nieznanych miejsc, oglądaniem nieznanych rzek, a trudy wynagradzała mu pasja poznania"

    "Dystans do świata jest właściwy, gdy do jednego wora nawalimy ziarno wyrozumiałości, optymizmu łyżkę, tolerancji z umiarem, wiedzy mędrców szklaneczkę i wina antołek by jak będą dokuczać pierdolnąć głośnym NIE."

  7. #7
    Ojciec Założyciel Avatar fxrider
    Dołączył
    sty 2010
    Postów
    2,738
    Motocykl
    R1100GS, 990
    Skąd
    Józefów

    Domyślnie

    Cytat Napisał LukaSS Zobacz post
    Na dole każdej lagi masz śrubkę spustową na śrubokręt krzyzakowy. Odkrecasz i... nic nie poleci. Trzeba wykręcić lub na początku pouizować korek amortyzatora, a później lekko popompować przednim zawieszeniem. Na koniec moto na centralkę stawiasz, tył obciążasz by przód był w górze i odkręcasz korki do końca. Lejesz olej i po sprawie
    Z tym, że trzeba mieć świadomość, że przy tej metodologii prawie cały syf i tak zostanie w lagach.
    Prawidłowo powinno się rozebrać całe zawieszenie, wyczyścić, wypłukać i dopiero zalewać.
    Co do ilości oleju - manual podaje dla ST 669cm^3 10W na suchą lagę.
    W cm poziomu lustra już nie pamiętam (ok. 14?), ale możesz zmierzyć przed rozbiórką lag (wyciągasz sprężynę, maksymalnie ściskasz lagę i mierzysz poziom od krawędzi rury nośnej do lustra oleju).

    pzdr, Adam

  8. #8
    Guru Member Avatar LukaSS
    Dołączył
    sty 2010
    Postów
    3,382
    Motocykl
    XTZ 800 ST '91
    Skąd
    Biała Podl./Warszawa

    Domyślnie

    Wiem Adam, wiedziałem że napiszesz że to nie wszystko, jednak sam wiesz, że rozebranie amortyzatora nie jest łatwe, a tez nie każdy ma takie zdolności manualne (nikogo tu nie mam na myśli ).
    --== XtzParts.com - części do XTZ 660 i 750 oraz TDM 850-900 ==--

  9. #9
    Ojciec Założyciel Avatar fxrider
    Dołączył
    sty 2010
    Postów
    2,738
    Motocykl
    R1100GS, 990
    Skąd
    Józefów

    Domyślnie

    Cytat Napisał LukaSS Zobacz post
    Wiem Adam, wiedziałem że napiszesz że to nie wszystko, jednak sam wiesz, że rozebranie amortyzatora nie jest łatwe, a tez nie każdy ma takie zdolności manualne (nikogo tu nie mam na myśli ).
    Akurat w XTZ przednie zawieszenie jest proste jak budowa cepa. Jedyny ew. problem to blokada trzpienia wewnątrz lagi (poruszane ostatnio na forum) + to, że imadło się przydaje. Nawet za pierwszym razem mając wolne 3-4 godzinki i trochę wcześniej poczytawszy można sprawę przeprowadzić od początku do końca jak trzeba.
    Po prostu nie lubię półśrodków, jeśli chodzi o utrzymywanie motóra.

    pzdr, Adam

    P.S. Skoro znalazłeś tyle syfu w swoich lagach to powinieneś pamiętać, że tuleje ślizgowe zawieszenia to też element eksploatacyjny.

  10. #10
    Junior Member
    Dołączył
    lut 2010
    Postów
    9
    Motocykl
    XTZ 750
    Skąd
    Budomierz
    GG
    GG: 3138025

    Domyślnie

    Cytat Napisał fxrider Zobacz post
    W cm poziomu lustra już nie pamiętam (ok. 14?), ale możesz zmierzyć przed rozbiórką lag (wyciągasz sprężynę, maksymalnie ściskasz lagę i mierzysz poziom od krawędzi rury nośnej do lustra oleju).
    Manual podaje iż jest to 13 cm Ja własnie przymierzam sie do wymiany oleju w lagach i juz wszystko teraz wyczytałem na ten temat

  11. #11
    Senior Member Avatar cochise
    Dołączył
    sty 2010
    Postów
    301
    Motocykl
    była XTZ 750...
    Skąd
    Kraków
    GG
    GG: 6681490

    Domyślnie

    Cytat Napisał fxrider Zobacz post
    Z tym, że trzeba mieć świadomość, że przy tej metodologii prawie cały syf i tak zostanie w lagach.
    Prawidłowo powinno się rozebrać całe zawieszenie, wyczyścić, wypłukać i dopiero zalewać.
    (...)
    OK, tylko jak i czym wypłukać? naftą? innym olejem? benzyną? ropą?
    U mnie i tak będzie to robił koleś z warsztatu, ale chcę mu powiedzieć co ma zrobić, tak na wszelki wypadek, bym miał sprawę zapiętą na TipTop
    ...prawdziwy afrykaner sam wymyśla swoje historie, a potem zaczyna w nie wierzyć...

  12. #12
    Ojciec Założyciel Avatar fxrider
    Dołączył
    sty 2010
    Postów
    2,738
    Motocykl
    R1100GS, 990
    Skąd
    Józefów

    Domyślnie

    Cytat Napisał cochise Zobacz post
    OK, tylko jak i czym wypłukać? naftą? innym olejem? benzyną? ropą?
    U mnie i tak będzie to robił koleś z warsztatu, ale chcę mu powiedzieć co ma zrobić, tak na wszelki wypadek, bym miał sprawę zapiętą na TipTop
    Ja płuczę benzyną ekstrakcyjną, ale to jeśli mam wyjęte uszczelniacze, lub chcę je i tak zmieniać.
    W przeciwnym przypadku ropa. Zwykle robię to tak, że odkręcam korek, wyjmuję sprężyny, zlewam olej i robię kilka (3-4) płukania pompując lagą. Trzeba liczyć jakieś 0,5l płynu czyszczącego na lagę.

    pzdr, Adam

    P.S. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że mechanicy nie przepadają za wszystkowiedzącymi klientami

  13. #13
    Junior Member
    Dołączył
    cze 2010
    Postów
    27
    Motocykl
    XL1000V
    Skąd
    Tarnobrzeg
    GG
    GG: 21603742

    Domyślnie

    hmmm... pasowałoby w mojej też się wziąć za przód bo czasami w lesie dobija...
    a co do ilości oleju i gęstości:
    wyczytałem na starym 4orum że do 660 powinno się zalewać jakieś niecałe 0.5l na lagę,dziwne jak w biblii od 660 pisze że ma być 669cmm(jakieś 0.67) na sztukę i kogo tu słuchać najlepiej chyba zmierzyć poziom lustra?
    a i jak z gęstością kombinował ktoś z olejem gęściejszym niż 10W?czy lepiej po prostu progresy?

  14. #14
    Ojciec Założyciel Avatar fxrider
    Dołączył
    sty 2010
    Postów
    2,738
    Motocykl
    R1100GS, 990
    Skąd
    Józefów

    Domyślnie

    Hej,
    lej jak manual każe - w dużej ST jest tyle samo, podejrzewam, że zawieszenie to samo. Oczywiście warto poziom zmierzyć przed zlaniem, ale gwarancji nie ma, że było ok przecież. Z tego co pamiętam to było ok 11-13 cm, dokładna wartość przewinęła się już gdzieś na forum.
    Nie wiem jak to wygląda w małej tenerze, ale w dużej progresy niesamowicie poprawiały prowadzenie - sama zmiana oleju na gęstszy nie zapewni tego. Ew. jeśli nie jesteś budżetowy na nowe sprężyny można trochę poprawić sytuację wydłużając stare (+ olej 15W, do progresów 10W). Info jak to zrobić mogę podać zainteresowanym na PW, żeby nie było, że kowalskie metody na forum promuję

    pzdr, Adam

  15. #15
    Guru Member Avatar LukaSS
    Dołączył
    sty 2010
    Postów
    3,382
    Motocykl
    XTZ 800 ST '91
    Skąd
    Biała Podl./Warszawa

    Domyślnie

    Zalałem zamiast 669 - 700 (15W). Znaczna poprawa w prowadzeniu i brak nurkowania przy hamowaniu.
    --== XtzParts.com - części do XTZ 660 i 750 oraz TDM 850-900 ==--

  16. #16
    Member
    Dołączył
    sty 2010
    Postów
    56
    Motocykl
    XTZ 750
    Skąd
    Lublin

    Domyślnie

    mam zamiar zabrać się za wymianę, ale na jedną lagę idzie prawie 0,7 L ?! Gdzie to się zmieści? Manual podaje poziom 13 cm od górnej krawędzi ale przy wyjętej ladze a przy zamontowanej ile?

  17. #17
    Ojciec Założyciel Avatar fxrider
    Dołączył
    sty 2010
    Postów
    2,738
    Motocykl
    R1100GS, 990
    Skąd
    Józefów

    Domyślnie

    13 cm na ściśniętej ladze bez sprężyny. Wiecej niż te 669cm^3 zalecanego przez fabrykę lepiej nie lać, (zwłaszcza przy 15W) bo można zrobić beton z zawieszenia, a i uszczelniacze mogą łatwo polecieć.

  18. #18
    Guru Member Avatar kamilltee
    Dołączył
    maj 2010
    Postów
    2,461
    Motocykl
    XTZ750 ST, 1992
    Skąd
    Piaseczno - Józefosław
    GG
    GG: 20207

    Domyślnie

    dla leniuszków pomysł taki:
    zmienić raz, bez płukania (trochę popompowac widelcem)
    a za kilka miesiecy zmienic jeszcze raz

    podobno działa

  19. #19
    Member Avatar @MARIUSZ@
    Dołączył
    sty 2010
    Postów
    147
    Motocykl
    Yamaha XTZ 660
    Skąd
    Gryfino
    GG
    GG: 407627

    Domyślnie

    Też mysle o wymiane ale boje sie o uszczelniacze. Wyglądają na zrowe ale wole ich nie testować ;p przyznam ze wole wersje dla "leniuszków" i chce zapytać czy jak po prostu spuszczę stary olej, wleje nowy, popompuje zeby przepłukać i zaleje jeszcze raz te 669 to będzie okej ?

  20. #20
    Member
    Dołączył
    lip 2010
    Postów
    73
    Motocykl
    .
    Skąd
    .

    Domyślnie

    Cytat Napisał @MARIUSZ@ Zobacz post
    Też mysle o wymiane ale boje sie o uszczelniacze. Wyglądają na zrowe ale wole ich nie testować ;p przyznam ze wole wersje dla "leniuszków" i chce zapytać czy jak po prostu spuszczę stary olej, wleje nowy, popompuje zeby przepłukać i zaleje jeszcze raz te 669 to będzie okej ?
    Tak Mariusz , jeżeli masz spoko uszczelniacze co widać gołym okiem po zajrzeniu pod gumy ,,czy lagi nie są zroszone,, to taki zabieg wystarczy , tylko odpowiednią ilość oleju wlej.

Strona 1 z 8 1 2 3 ... OstatniOstatni

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •