Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 51

Temat: Pompa hamulcowa - wzmocnienie hydrauliczne

  1. #1
    Guru Member Avatar Lis
    Dołączył
    wrz 2017
    Postów
    1,012
    Motocykl
    FJ1100-47F'85 -------------------------- XTZ750-3LD'93
    Skąd
    Ruda Śląska

    Domyślnie Pompa hamulcowa - wzmocnienie hydrauliczne

    Cześć wszystkim,
    znalazłem chwilę, żeby zająć się tematem, który nurtuje mnie od dawna. Jestem na etapie serwisu XTZ750 i mimo, że hamulców brakuje mi tylko przy jeździe we dwójkę, to pomyślałem, że zajmę się tym tematem. Jest tu na forum wiele wątków, które mówi o potencjalnych modyfikacjach.
    Czeka mnie wymiana tarcz, a więc "odwieczny" problem czy założyć oryginalne, czy jakieś powiększone i zaciski na dystansach?
    A jak "dystansować" zaciski, to czemu oryginalne - może jakieś większe...
    Większe tarcze lub większe zaciski jest to rozwiązanie. Ale czemu nie zmienić pompy?

    No i dochodząc do sedna interesuje mnie zdanie tych z Was, którzy próbowali różnych, ale przede wszystkim mniejszych pomp.
    Czytając różne wątki znajdziemy userów, którzy przeszczepili pompy z Fazera, XJ, TDM. Byli zadowoleni.

    Ale mam proste pytanie: czy ktoś wymienił na pompę z Afryki Twin? Dowolną. 1/2" z RD04-07, lub 11mm z RD03.
    Jeśli ktoś tego próbował proszę o opinię.

    Podejrzewam, że po takim przeszczepie będzie znacznie lepszy efekt siły hamowania i regulacyjności hamulców niż po użyciu pomp Fazera, czy XJ, które mają 16mm lub 5/8".

    Dlaczego?
    XTZ 750 ma pompę o średnicy tłoczka 14mm.
    Kalkulując tzw. wzmocnienie hydrauliczne (pomijając mechaniczne, które też ma znaczenie) wychodzi mi, że zastosowanie pompy o mniejszej średnicy tłoczka daje większe wzmocnienie hydrauliczne.
    Z prostych kalkulacji powierzczni tłoczka/ów zacisku (Az) oraz tłoczka pompy (Ap) wychodzi mi, że:
    Wh = Az / Ap

    Dla XTZ750:
    - średnica tłoczka zacisku: 27mm
    - liczba tłoczków w zacisku: 2
    - średnica tłoczka pompy: 14mm
    Wh = 7,4

    Dla AT, RD07:
    - średnica tłoczka zacisku: 27mm
    - liczba tłoczków w zacisku: 2
    - średnica tłoczka pompy: 12,7mm (1/2")
    Wh = 9,0
    Co daje ponad 21% różnicy.
    Dodatkowo Honda, zaaplikowała o 30mm (275mm) większe tarcze, co razem daje ogólne przekonanie o wyższości hamulców Hondy w porównywalnych motocyklach.
    Do większych tarcz nie jest potrzebna większa siła, a mimo to tak zestrojono te hamulce.

    Brembo, podobno, stosuje wzmocnienie ok. 10.
    Więc XTZ mocno tu odstaje.

    A modyfikacja dla pomp Fazera, XJ pogarsza sprawę:

    Dla XTZ750:
    - średnica tłoczka zacisku: 27mm
    - liczba tłoczków w zacisku: 2
    - średnica tłoczka pompy: 16mm (Fazer)/15,88 (XJ i TDM)
    Wh = 5,8/5,7


    Podsumowując:
    Wychodzi mi, że sama wymiana pomp na mniejszą powinna znacznie poprawić pracę hamulców XTZ750. Jest to znacznie tańsze rozwiązanie niż rzeźba w tarczach i zaciskach, która daje porównywalne efekty.
    Zatem jeszcze raz proszę o opinię osób, które adoptowały mniejsze pompy do oryginalnych tarcz i zacisków XTZ750.

  2. #2
    Guru Member Avatar Lis
    Dołączył
    wrz 2017
    Postów
    1,012
    Motocykl
    FJ1100-47F'85 -------------------------- XTZ750-3LD'93
    Skąd
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Widzę, że brak doświadczeń wśród użytkowników.
    Spróbuję więc i opiszę z początkiem sezonu.

    Tu filmik nt. podstaw:
    https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=U6B6JFr1G08

  3. #3
    Junior Member
    Dołączył
    lut 2019
    Postów
    1
    Skąd
    Miasteczko Krajeńskie

    Domyślnie

    Witam świeży jestem w tych sprawach ale może pomogę.
    Otóż posiadam w mojej st pompe od fz6 i stalowy oplot ale kupiłem go już z taką przeróbką więc nie mam odniesienia jak było wcześniej

  4. #4
    Junior Member
    Dołączył
    sty 2019
    Postów
    30
    Skąd
    Zd.Wola

    Domyślnie

    Lis - jest jak na filmie. Najważniejsza jest modulacja.
    Jeśli będziesz w stanie mechanicznie (np. posiadając moc ręki Gustlika, lub wydłużając klamkę, czy skracając dźwignię tłoczka) zniwelować spadek wzmocnienia hydraulicznego, to zastosowanie pompy o większej średnicy tłoczka zwiększy modulację. Do tego skok dźwigni będzie mniejszy więc hamulec trudniejszy do wyczucia ale szybszy.
    Natomiast jeśli jesteś w posiadaniu dłoni o mniejszej mocy, to lepsza będzie pompa o mniejszej średnicy. Wydłuży to niestety skok dźwigni ale zwiększy wzmocnienie hydrauliczne. Nie wiadomo czy starczy przesuwu tłoczka/ów w zacisku.

    Zaciski się nie zmienią. 2 tłoczki po 27 mm.
    Przy pompie 14mm wybierając jej skok na 4mm tłoczki wysuną się ok 0,55mm.
    Żeby osiągnąć ten efekt przy pompie 12,7mm trzeba już tłoczek pompy popchnąć o 5mm, a pompy 16mm o 3mm.
    I dalej proporcjonalnie.

  5. #5
    Senior Member Avatar zz44
    Dołączył
    gru 2013
    Postów
    591
    Motocykl
    XTZ 750 1992r.
    Skąd
    Gdynia

    Domyślnie

    Lisie świetny temat. Gratki za obliczenia i chęci.
    Ja przy okazji sprawdzę jak to jest w praktyce z tą pompą od XJ6. Teoretycznie siła hamowania powinna być słabsza, ale z kolei przy tej pompie klamka jest znacznie dłuższa niż w ST.

  6. #6
    Senior Member Avatar dziunek69
    Dołączył
    lis 2013
    Postów
    612
    Motocykl
    KTM 990 ADV
    Skąd
    Dżirakowo

    Domyślnie

    Jarek, przerabiałem ten temat w FJ1200, dopasowałem pomę od Kawasaki ER5. Jako wyznacznik brałem średnicę 5/8, taką samą jak w oryginale.
    Zyskałem nową pompę, ale hebel zrobił się taki jakiś gumowy.
    Hamulce pracowały zasadniczo prawidłowo ale klamka w zasadzie dochodziła do gumki manetki.
    Tyle że hamulce w FJ mają inne średnice to raz a dwa i tak miałem je założone od R1.
    Sam jestem ciekaw jak to Ci wyjdzie w XTZ, tylny hamulec jest w niej co najmniej słaby.

  7. #7
    Guru Member Avatar Lis
    Dołączył
    wrz 2017
    Postów
    1,012
    Motocykl
    FJ1100-47F'85 -------------------------- XTZ750-3LD'93
    Skąd
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Ponieważ ceny pomp są różne, na próbę zamawiam młodą pompę z Burgmana - 1/2". Pompy te są w cenie 1/3 ceny zdezelowanej pompy AT. Jeśli potwiedzę poprawę siły hamowania na aktualnych (starych) tarczach to docelowo będę szukał pompy radialnej 12mm, a zaciski i tarcze zostawie oryginalne.

    __________________________________________________ ____________________________

    Dodaję taką zbiorczą tabelę uzupełnioną o wstępnie sprawdzone przeze mnie wielkości pomp.
    Wzmocnienie hydrauliczne_tabela200%.jpg


    Poniżej kalkulacja różnic skoków samych pomp, dla roboczej wartości skoku 10 mm.
    Skok pompy-Różnica.jpg

    Poniżej klkulacja różnicy skoków zacisków:
    Skok zacisku dla pompy XRV750.jpg
    Skok zacisku dla pompy XRV650.jpg

    - - - Zaktualizowano - - -

    Waldek, FJ ma pompę 5/8" (15,88 mm) pracującą na dwa zaciski stałe dwutłoczkowe (FJ1100 - 42,8 mm, FJ1200 nie pamiętam) . R1 ma zaciski stałe 4 tłoczkowe! Nawet jeśli były mniejsze, to było ich 2x więcej. Sama zamiana zacisków dała znaczne wzmocnienie hydrauliczne. Natomiast jeśli zmieniłeś na pompę ER5, to wg tego co znalazłem w sieci ma ona średnicę 1/2". Czyli pompę zmieniłeś na mniejszą, a zaciski na większe.
    Jest pewne optimum w tym doborze, nie możemy dawać za małych pomp, bo ich pełna pojemność nie wystarczy wydajnościowo do uzyskania odpowiedniego docisku. Gdybyś dał pompę 12mm w ogóle by nie hamowała. Ale jeśli zrobiłeś j.w. i było dobrze, to trzeba przyznać, że więcej nie mogłeś wycisnąć

  8. #8
    Senior Member Avatar dziunek69
    Dołączył
    lis 2013
    Postów
    612
    Motocykl
    KTM 990 ADV
    Skąd
    Dżirakowo

    Domyślnie

    No i gitarka, fakt faktem hamowała mimo tego gumowatego odczucia klamki - naprawdę super.
    Tyle że FJ120 ważyła 260kg a XTZ 240kg.

  9. #9
    Guru Member Avatar Lis
    Dołączył
    wrz 2017
    Postów
    1,012
    Motocykl
    FJ1100-47F'85 -------------------------- XTZ750-3LD'93
    Skąd
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Zamówiłem komplet dwóch pomp z Burgmana - lewą i prawą. Obie 1/2". Lewa pójdzie na hydrauliczne sprzęgło, prawa wiadomo - na hamulec przedni. Dam znać o efektach. Za jakiś czas, bo jeszcze jestem na chorobowym i warunki garażowe nie sprzyjają. Aby sprawdzić pompy muszę poskładać ST po serwisie jaki robię

    Ale odnośnie pomp zrobiłem mały risercz. Fajny artykuł klik odnośnie różnicy pomiędzy pompami osiowymi (klasycznymi) i radialnymi.

    Na jego podstawie pokalkulowałem i mam kilka wniosków.
    Pompa osiowa vs. radialna.jpg

    Większy rozmiar:
    https://photos.google.com/share/AF1Q...dwUGx4REh5UG1B

    Więc docelowo do ST będę chciał zabudować pompę radialną o rozmiarze 15-16mm.
    Na razie koszty są zbyt wysokie dla prób tego typu.
    Kiedy się upewnię, że dobrze kombinuję prawdopodobnie kupię pompę.
    Ostatnio edytowane przez Lis ; 23 lutego 2019 o 15:28 Powód: Dodano link z powiększonym rozmiarem zdjącia.

  10. #10
    Guru Member Avatar Lis
    Dołączył
    wrz 2017
    Postów
    1,012
    Motocykl
    FJ1100-47F'85 -------------------------- XTZ750-3LD'93
    Skąd
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Przyszły pompy z Burgmana. Niestety muszę stwierdzić, że poziom znajomości sprzedawanych produktów przez handlarzy jest żenujący. Na kilka kontaktów, zapytań wysłanych ws. wielkości pomp, odpowiedzi może dwie. Z czego potwierdzają tak, tak, jest, ok, 1/2"...
    Przyszły:
    - hamulcowa prawa: 11mm
    - hamulcowa lewa: 14mm
    Tak na przyszłość zestaw pomp j.w. jest z Burgmana 400.
    Dwie pompy 1/2" ma Burgman 650.

    Do testów hamulców przednich pompę 11mm wykorzystam, ale budowa sprzęgła hydraulicznego na pompie 14mm mija się z celem. Największe siłowniczki mają właśnie 14mm, więc przełożenie 1:1, jak linka.

  11. #11
    Senior Member Avatar dziunek69
    Dołączył
    lis 2013
    Postów
    612
    Motocykl
    KTM 990 ADV
    Skąd
    Dżirakowo

    Domyślnie

    Taka zabawa zawsze kosztuje, niestety.
    Jesteś jak pilot oblatywacz.

  12. #12
    Junior Member
    Dołączył
    maj 2014
    Postów
    2
    Motocykl
    XTZ 750 & Dr 800
    Skąd
    Poddębice

    Domyślnie

    Też zastanawiam się nad wzmocnieniem układu. Ale raczej postawie na większe tarcze. Wymieniłem w zeszłym roku przewody na oplot stalowy. Zrobiłem serwis pompy hamulcowej i zacisków. Poprawa znaczna odnośnie wpadania klamki. Co do hamowania to niewiele się zmieniło. Wydaje mi się że większa średnica tarczy będzie miała kluczowe znaczenie. W końcu siła x ramie daje moment. W tym wypadku moment hamujący

  13. #13
    Guru Member Avatar piotr13
    Dołączył
    lut 2010
    Postów
    1,666
    Motocykl
    xtz 660 xj 900 S
    Skąd
    kościan

    Domyślnie

    Tyle, że musi być właśnie ta siła Tarcze możesz dać i 400 mm ale jak je będziesz ściskał kombinerkami to sam rozumiesz... Z drugiej strony nie można też przesadzać bo z przodu jest wąska 90'tka o niezbyt szosowym z reguły bieżniku. Trzeba próbować kolektywnie. Ten zmieni to tamten tamto i może coś się urodzi
    Jeżeli jest jeden cylinder to pozostaje tylko jeden wybór...
    Jeżeli jest wybór to mogą być nawet cztery...

  14. #14
    Guru Member Avatar Lis
    Dołączył
    wrz 2017
    Postów
    1,012
    Motocykl
    FJ1100-47F'85 -------------------------- XTZ750-3LD'93
    Skąd
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Właśnie Moim celem nie jest gruntowna przebudowa układu hamulcowego i uzyskanie efektu hamulców R1. Mam dobre hamulce, ale brakuje mi ich przy pełnym obciążeniu. Stąd mój pomysł zmiany przełożenia hydraulicznego o kilka, kilkanaście procent. Poza tym pomimo takich hamulców jakie mam, zaliczyłyem już dwa uślizgi przedniego koła na asfalcie... Nie chcę przesadzać, bo wąska opona jest tutaj ograniczeniem. Kiedy tylko poskładam motocykl i wyjadę to pierwszym tematem będzie podmiana pompy.

  15. #15
    Junior Member
    Dołączył
    maj 2014
    Postów
    2
    Motocykl
    XTZ 750 & Dr 800
    Skąd
    Poddębice

    Domyślnie

    Zgadzam się w 100%. Dlatego do seryjnych zacisków dołożę tarcze od GPZ śr 270mm. Przyłożyłem zaciski i zdają się pasować do promienia tarczy. Też jestem świadomy wąskiego przedniego koła. Gruntowny serwis będę kończył pod koniec kwietnia.
    Dam znać jaki efekt

  16. #16
    Guru Member Avatar Lis
    Dołączył
    wrz 2017
    Postów
    1,012
    Motocykl
    FJ1100-47F'85 -------------------------- XTZ750-3LD'93
    Skąd
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Więc pompa Burgmana (AN400) o średnicy tłoczka 11 mm zamontowana.

    Pozytywy:
    1) krótsza droga hamowania,
    2) większa regulacyjność,
    3) większa siła docisku klocków, przy mniejszej sile na klamce.

    Z tą drogą hamowania mogę się odnieść tylko do moich wstępnych pomiarów i dokładności mojego oka i GoogleMaps.
    Oczywiście dotyczy to stanu zastanego układu hamulcowego (przed pełną regeneracją) oraz nieznanych i mocno zużytych klocków hamulcowych.
    Pełna wymiana płynu hamulowego + nowe klocki z pewnością wiele zmienią. Z dodatkowych informacji - mam przewody w oplocie.

    Więc analizując drogę hamowania z 50 km/h na GM mamy:
    - stan przed zamianą (oryginalny układ):
    XTZ_Droga hamowania 1.jpg

    25-26 m

    - stan po zamianie:
    XTZ_Droga hamowania 2.jpg

    21-22 m

    Różnica ok. 4 m. Dużo i niedużo... Zawsze coś. 4m/26m = 15%

    Muszę zwrócić uwagę, że pomiar jest subiektywny, ponieważ wykonany przeze mnie (mój refleks, percepcja, obycie w siodle - hamowanie na granicy uślizgu) oraz jak wskazałem wyżej, na zastanym układzie hamulcowym, który nie wiadomo kiedy był serwisowany.

    Natomiast czytając tu: https://www.motorcyclespecs.co.za/mo...tz750%2095.htm
    Wychodzi, że XTZ750 ma dużo lepsze hamulce: od 60-0 km/h = 14 m, ze 100-0 km/h = 42 m.
    Jest o co powalczyć
    Zrobię pomiar drogi hamowania ze 100 km/h i zobaczymy, czy zbliżę się do 42 m.

    Minusy:
    1) Niedopasowana klamka, która opiera się aktualnie o manetkę gazu.
    2) Brak wyczuwalnej granicy siły hamowania, obecnie wciskam do oporu i patrzę co się dzieje. Być może to wina niedopasowanej klamki. Będę to poprawiał - dam znać jaki będzie efekt.

    Ogólnie jestem zadowolony z efektu. Spodziewałem się (patrz obliczenia wyżej), że to dobry kierunek dla moich celów.
    Wydaje się, że zupełnie bezpiecznie można zmniejszyć średnicę tłoczka pompy o jeden rozmiar i poprawa powinna być odczuwalna.

    Panowie zz44 i diabel8, jak Wasze testy?
    Ostatnio edytowane przez Lis ; 26 sierpnia 2019 o 09:37

  17. #17
    Guru Member Avatar piotr13
    Dołączył
    lut 2010
    Postów
    1,666
    Motocykl
    xtz 660 xj 900 S
    Skąd
    kościan

    Domyślnie

    Te 42 m to wynik nie do osiągnięcia na szosie w przeciętnych warunkach . Robiony w optymalnych warunkach, na optymalnych oponach i przez fabrycznego zawodnika.
    Jeżeli jest jeden cylinder to pozostaje tylko jeden wybór...
    Jeżeli jest wybór to mogą być nawet cztery...

  18. #18
    Senior Member Avatar zz44
    Dołączył
    gru 2013
    Postów
    591
    Motocykl
    XTZ 750 1992r.
    Skąd
    Gdynia

    Domyślnie

    No właśnie, obiecałem opinię.
    Kilka tysięcy km w tym sezonie na nowej pompie od FJ6 Diversion (moja z 2010 roku) i...było kilka hamowań awaryjnych.
    O kilka za dużo.

    Takich testów z mierzeniem odległości hamowania przy konkretnej prędkości nie robiłem, ale generalnie tenera hamuje bardzo sprawnie, i jeśli nie jestem w przechyle, na mokrym czy np. na szutrze, to nie mam lęku, że się nie wyrobię, mam zaufanie do tego zestawu jaki mam teraz (czyli nowa pompa, przewody w oplocie, zaciski po regeneracji, nowe tarcze, i na ten sezon miękkie klocki, na przodzie już zjechana TKC80, na tyle K60 Scout, sporo mięsa ale cholera pęka!).

    Z ciekawości zmierzę odległość hamowania, jak zrobił to Jarek.

  19. #19
    Guru Member Avatar piotr13
    Dołączył
    lut 2010
    Postów
    1,666
    Motocykl
    xtz 660 xj 900 S
    Skąd
    kościan

    Domyślnie

    W xjocie zamontowałem sobie leżące od zimy czterotłoczkowe(przedtem dwutłoczkowe) zaciski sumitomo i pompę nissin. Zestaw ten występuje w starszych R1,R6 XJR,i fazerach. W zasadzie przy normalnej jeżdzie różnica jest wyrażna ale nie jakaś oszołamiająca. Ot pewnie hamuje. Natomiast przy hamowaniach awaryjnych i takich z wysokich prędkości(150 i więcej) to już inna liga. Pomiary też robiłem przed i po wymianie i różnicy jest przy stówce o 4-6 metrów czyli sporo. Z tym, że jak latałem trochę po górach to przy wydajniejszych elementach przewody nie wyrabiajją i zimą założę oploty.
    Podsumowując: dwie duże tarcze i dobre zaciski i pompa to podstawa.
    Jeżeli jest jeden cylinder to pozostaje tylko jeden wybór...
    Jeżeli jest wybór to mogą być nawet cztery...

  20. #20
    Guru Member Avatar Lis
    Dołączył
    wrz 2017
    Postów
    1,012
    Motocykl
    FJ1100-47F'85 -------------------------- XTZ750-3LD'93
    Skąd
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    To się wszystko zgadza - dwa zaciski 4. tłoczkowe na jednej pompie 14, 16, 17 mm nie ma problemu. Ponieważ proporcja powierzchni roboczych zacisku jest dwa razy większa przy nieznacznie większej pompie. Dlatego nie zmieniając zacisków zmniejszenie pompy jest podobnym działaniem. Oczywiście nie bez takiej siły jaką ma większy układ.
    W opisanym wyżej przypadku dziunek zrobił i to i to, tzn. zwiększył blisko dwukrotnie powierzchnię zacisków przy zmniejszeniu powierzchni pompy. Tyle, że hamulec stał się gumowy...
    Mam teraz podobnie ponieważ nie potrafię docisnąć do oporu. To mi przeszkadza bardziej psychologicznie, bo koło potrafi stanąć w miejscu, czyli skuteczność jest i to jak widać lepsza.
    Mogę teraz operować jednym palcem, tak lekko to pracuje i myślę nad krótką klamką z regulacją. Zobaczymy.

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •