Zamieszczone przez LukaSS
Zobacz posta
Ogłoszenie
Zwiń
No announcement yet.
Olej i przebieg
Zwiń
X
-
Dziś po raz kolejny musiałem zmierzyć się z zakupem oleju do mojej tamaryny... Silnik w moich łapkach od zawsze latał na Mobil Racing 15W-50, w poprzednika łapkach zresztą też tylko nie wiem czy od zawsze.
Żeby mnie pokręciło jak by miał powiedzieć jakiekolwiek złe słowo na ten olej, ale co by nie mówić budżet obciąża, zwłaszcza jak go trzeba mieniać 2 razy na sezon minimum.
Nastawiony byłem oczywiście na zakup "to co zawsze x 4", ale coś mi Pan i Pani w olejaku napomkneli o Elfie (Moto 4XT 10W50), że mnie nieco zaciekawili to powiedziałem, żeby mnie przekonali, ale nie opisami z buteleczki - poprosiłem o specyfikacje techniczną. Dostałem wydruki specyfikacji w/w i "tego co zawsze" i się okazało, że... Elf lepsiejszy.
Kupiłem, ale moja dociekliwość nie dawała mi spokoju i coś mi zajarzyło w głowie, że w Motovoyager'ze był test oliwek, więc zacząłem wertowanie gazetek, co ciekawego tam napisali.
No i troszkę mnie to zbulwersowało, bo coś tu nie tak. Nie ma podanego źródła z jakiego korzystano w testach MV (i/lub który producent był bardziej wpływowy) ale wyniki są skrajnie różne.
Żeby zobrazować sytuacje poniżej zestawienie, w nawiasie dane z artykułu Motovoyager'a:
ELF MOTO 4XT 10W50 syntetyk
Lepkość 40st.C - 121,3 (111,2)
Lepkość 100st.C - 17,6 (17,0)
Wskaźnik lepkości - 160 (166)
Klasa - SJ (SG) MA2 (MA)
MOBIL Racing 4T 15W-50 syntetyk
Lepkość 40st.C - 114 (152)
Lepkość 100st.C - 16,9 (20,7)
Wskaźnik lepkości - 161 (159)
Klasa - SH (SH), MA (MA)
I teraz jak by sobie zestawić te oleje na podstawie specyfikacji to ELF jest pod praktycznie każdym względem lepszy, a wg Motovoyager'a dzieli je przepaść z wyraźną przewagą Mobila
Nie chce mi się sprawdzać i zestawiać wszystkich olejów z tego artykułu, ale ten jeden przypadek bardzo podważył moje zaufanie do tego typu porównań.
Jestem w stanie zrozumieć przekłamania w porównaniach na podstawie subiektywnych odczuć lub bo "mechanik powiedział" ale tu były porównywane konkretne dane, które są udostępniane przez producentów.
...i komu wierzyć?
PS: nie znaczy, że producent może kłamać i po pierwszym odpaleniu mi korby bokiem powychodzą... ale czymś się trzeba przecież podpierać przy woborachOstatnio edytowany przez DanielD; 459.
Komentarz
-
Zamieszczone przez DanielD Zobacz postaNie ma podanego źródła z jakiego korzystano w testach MV (i/lub który producent był bardziej wpływowy) ale wyniki są skrajnie różne.
Korzystałem z materiałów które przesłał mi główny przedstawiciel na PL danej marki oleju. Już wzeszłym roku zauważyłem, że parametry części olejów nie są aktualne w gazecie w stosunku do tego co jest na rynku. Nie wiem dlaczego tak jest, choć to niby ten sam olej. Może nowszy design butelki lub naklejki pociągną za sobą polepszenie jakości oleju (miejmy nadzieję, ze nie tylko na papierze)? Błąd grafika to nie jest bo po próbnym złożeniu sprawdzałem czy kolega się gdzieś nie pomylił.
A tak w ogóle to jakość i cena tego elfa jest bardzo w porządku.--== XtzParts.com - części do XTZ 660 i 750 oraz TDM 850-900 ==--
Komentarz
-
Może wynika to z tego:
Uwaga: Powyższe wartości parametrów fizykochemicznych są wartościami typowymi. Wartości rzeczywiste są umieszczane na świadectwach jakości dołączanych do każdej partii produktu - cytat z opakowania Platinum Moto 4T
Pytanie ile % mogą się różnić wartości typowe od rzeczywistych?Hvězdy chtějà patřit Tobě...
Komentarz
-
Zamieszczone przez LukaSS Zobacz postaJa jestem autorem tego zestawienia
Zamieszczone przez xieciu Zobacz postaMoże wynika to z tego:
Uwaga: Powyższe wartości parametrów fizykochemicznych są wartościami typowymi. Wartości rzeczywiste są umieszczane na świadectwach jakości dołączanych do każdej partii produktu - cytat z opakowania Platinum Moto 4T
Komentarz
-
Koledzy bardzo rozpisaliście się na temat oleju, mam 3 rodzaje oleju
syntetyk
półsyntetyk
minerał.
A co do firmy to według mnie wszystko jedno czym się może różnić olej syntetyczny jednej firny od drugiej. Ważne aby był do motocykli z oznaczeniem 4T. Co chodzi o przebieg w zależności od warunków pracy silnika. Przy ostrej jeżdnie należy często wymienać, podczas spokojnej jazdy rzadziej bo olej tak bardzo się nie nagrzewa i traci wolniej swoje właśności.
Komentarz
-
A ja znowu nie mogę się powstrzymać. Rzeszów był wcześniej wywołany, ale nie chce mi się czytać postów wstecz i nie znam kolegów więc rola adwokata wykluczona
Widziałem, że w końcu ktoś porusza temat zakresu temperatur, który jest istotny - zerknijcie na dół zdjęcia i zobaczcie zalecenia.
Dodam tylko, że naprawdę uważam (moja własna, subiektywna opinia), iż wszystkie (popularne) dzisiejsze oleje - zaawansowane chemicznie, sprawdzą się w tych silnikach. Różnica pewnie będzie czy jeden przejedzie 250 a drugi 300 tys. km.
Jeśli natomiast chodzi o ceny - nie jestem w stanie zapłacić za produkt o podobnych właściwościach ponad 100% więcej (np. MOTUL), podczas gdy dostępny jest na rynku olej polskiej produkcji, o całkiem niezłych parametrach [Lukass określił go chyba kiedyś mniej więcej w środku drużyny], tj. Platinum 10w40 [półsyntetyk]. W sklepie firmowym w Rzeszowie (http://platinumoil.pl/index.php/kontakt/) kupuję 4L za ok. 65 zł brutto bez żadnych rabatów - taka jest cena detaliczna przy normalnej marży.
Niech mnie ktoś przekona że wymieniając taki [nowoczesny] olej po 6-7 tys. kilosów, coś złego (gorszego) dzieje się z silnikiem w porównaniu np. do Motula
P.S. Podkreślam, nie mam żadnych profitów z promowania olejów Platinum, poza tym że mój kolega jest wysoko ustawionym człowiekiem w dystrybucji tych olejów [ale ja kupuję normalnie w sklepiebez niego bo za takie pieniądze nie chcę mu głowy zawracać] i wyjaśnił mi kiedyś dogłębnie różnice między producentami oraz zaprezentował poziom zaawansowania polskiej fabryki i ich laboratorium, która ciągle konkuruje z produktami światowymi. Poza tym jakoś lubię wspierać polski przemysł
Olej.jpg
Komentarz
-
Tak na prawdę zależy to od:
- jak eksploatujesz silnik
- jaki masz stan silnika
- zasobności kieszeni
- w jakich temp. powietrza jeździsz
- i kilku innych mało istotnych w sumie
Do pyrkania po utwardzonych drogach, nie kręcenia silnika powyżej 4500, silnik w stanie sensownym, nie gonienia własnego cienia wystarczy Platinum 10W50 w zupełności.
Jeśli możesz zapytaj kolegę jaką baze ma ten Platimum 10W50. Czy to prawdziwy syntetyk czy może tylko minerał po przeróbce i udaje syntetyk.--== XtzParts.com - części do XTZ 660 i 750 oraz TDM 850-900 ==--
Komentarz
-
Zamieszczone przez Jaro-Ino Zobacz postaZ tego co czytałem, Orlen w zestawieniu z innymi olejami nie wypadał źle. Natomiast tracił sporo tych wartości po 3 tys km. Parametry początkowe to jedno, a wytrzymałość oleju na przebieg i zachowywanie parametrów to drugie.Wali mnie jakie parametry ma olej na etykiecie i zaraz po wlaniu do silnika. Bardziej mnie interesuje, żeby trzymał te parametry przez cały okres jego użytkowania (u mnie 6 tyś km mimo wszystko, u niektórych różnie bywa)
Komentarz
-
Zamieszczone przez Jaro-Ino Zobacz postaZ tego co czytałem, Orlen w zestawieniu z innymi olejami nie wypadał źle. Natomiast tracił sporo tych wartości po 3 tys km. Parametry początkowe to jedno, a wytrzymałość oleju na przebieg i zachowywanie parametrów to drugie.
Komentarz
-
Zamieszczone przez dzik312 Zobacz postaA ja znowu nie mogę się powstrzymać. Rzeszów był wcześniej wywołany, ale nie chce mi się czytać postów wstecz i nie znam kolegów więc rola adwokata wykluczona
Widziałem, że w końcu ktoś porusza temat zakresu temperatur, który jest istotny - zerknijcie na dół zdjęcia i zobaczcie zalecenia.ST legenda Dakaru http://passion4travel.pl/index.php/c...dow/motocykle/
FB: http://www.facebook.com/kamilltee
Komentarz
Komentarz