Od pewnego czasu mam spór z kolegą Dudkiem o przednią mała zębatkę, czy można założyć o jeden ząb więcej, wtedy łańcuch się mniej zużywa.Dudo twierdzi że można wtedy uszkodzić łatwo karter silnika.Mądrzy ludzie proszę rozwiejcie wątpliwości na temat naszych sprzętów, xt 600 tenere 89r.
Ogłoszenie
Zwiń
No announcement yet.
spór o przednią zębatkę
Zwiń
X
-
Jeśli masz łańcuch 520 to można spokojnie wsadzić większą zębatkę, ja miałem na początku przełożenie 16-40 w xt 600z, prawdą jest że wtedy łańcuch się mniej zużywa bo nie załamuje się tak bardzo jak na mniejszej zębatce. To wynika z warunków pracy przekładni łańcuchowej. Zębatka też im większa zużywa się wolniej.
Inną sprawą jest to że jeśli łańcuch się urwie albo rozepnie podczas jazdy może uszkodzić karter ale ja przynajmniej nie widzę różnicy czy będzie na małej czy na większej zębatce bo to tylko kwestia przypadku jak zawinie się łańcuch i czy wpierdzieli się tam gdzie nie trzeba.
W ktmie jest specjalna blacha osłaniająca od góry łańcuch żeby nie mógł się zawinąć na zębatce ale przeważnie urywa siłownik sprzęgła albo mocowanie tej blachy w karterze.Był Junak M10, WSK125, potem xt600z i xtz750 aż w końcu przyszło nawrócenie, lc4 620 sc, exc 520, a teraz
No i oczywiście WSK 125 73' jest nadal, fajnie powspominać szczeniackie czasy
sigpic
-
Nawet na najmniejszej się zakleszczy, IMO w tej kwestii bez różnicy. Z tego co kojarzę to w 660 większe zębatki ledwo się mieszczą i jest problem z założeniem zakutego łańcucha.
Co do zużywania - jeśli dasz z przodu większą zębatkę, to spadną obroty silnika przy danej prędkości, w stosunku do zębatki mniejszej. Więc na ten sam dystans zębatka wykonuje mniej obrotów. Dodatkowo podczas każdego obrotu zębatki zdawczej na każdy ząb przypada 1/(x+1) pracy a nie 1/x, a więc mniej.
Oczywiście kosztem elastyczności.sigpic
Komentarz
-
nie wiem jak to bedzie dzialalo w malej Teresce, ale kolega w Trampku 600 wsadzil sobie zebatke zdawcza o jeden zabek wieksza i motur nie dosc ze sie zmulil ponad miare, to spalanie w trasie wzroslo, bo kazde wyprzedzanie wymagalo podwojnej redukcji. takze na podstawie jego doswiadczen, bylbym ostrozny z mieszaniem w fabrycznych ustawieniach (szczegolnie w ta strone)
Komentarz
-
Mieszanie w każdą stronę ma "plusy dodatnie" i "plusy ujemne". Zależy od techniki jazdy i oczekiwań.
IMO w singlu na trasę ma to średni sens, bo i tak zakres obrotów użytecznych jest wąski, a przy takiej kombinacji na 5tce minimalne użyteczne obroty będą wyższe, a vmax nie wzrośnie z powodu niedostatku mocy, a tzw. "but" będzie gorszy. W ST ma to już (jakiś) sens.sigpic
Komentarz
-
Obecnie mam 15 z przodu i 41 z tyłu/według fabryki 39/.przy długiej jeździe w piachu sprawdzało się to idealnie. Jak dam 16 z przodu to zastosuję z tyłu 44.Chodzi mi tylko czy nie będzie problemu z np przecieraniem się w tym miejscu kartera/dużo błota+olej z oliwiarki daje niezłe efekty syfu w tym miejscu/.
Komentarz
-
Robiąc przełożenie 16/44 uzyskujesz redukcję 2.75
jeśli zostawisz 15/41 masz 2.73
wg mnie nie ma sensu rzeźbić bo efekt będzie taki sam,
mój kolega w lc4 640 robił tak że zamiast zmieniać tylna zębatkę a miał 45 na przód wsadzał 14z w teren a jak gonił trochę po czarnym w trase to 16z, zmiana szybka i bezproblemowa, tylko naciąg łańcucha trzeba korygować ale przyrost momentu przy takiej zmianie od razu czućBył Junak M10, WSK125, potem xt600z i xtz750 aż w końcu przyszło nawrócenie, lc4 620 sc, exc 520, a teraz
No i oczywiście WSK 125 73' jest nadal, fajnie powspominać szczeniackie czasy
sigpic
Komentarz
-
kowal ma pewnie po problemie, ale innym się przyda
piękne liczydło do dobierania przełożeń
Motorcycle speed and sprocket calculator with bike database for gearing, sprockets, tires and chains of over 1900 bikes. Request yours to be added as well.
mała instrukcja dla niealgieslojęzycznych:
1) wybierasz model i rocznik motocykla (np XTZ jako XT a później Z750)
2) naciskasz : load gearing
i porównuje: Stock (firmowe ustawienia), Current (obecne), Curstom (no powiedzmy, że "pożądane")
jeśli opony masz seryjne to zmieniasz tylko ustawienia Final drive ratio: 16/46
każda tabela pokazuje wyliczenia w zależności czy naciśniesz czerwony, żółty czy zielony przycisk
i tak: zmiana z tyłu 46 na 43 daje na V biegu przy 4500 rpm o + 8kmh
TOP speed wzrasta z 181 na 193, 6 ( hehehe)
baaa wylicza nawet ilość ogniwek, ale to już chyba zależy od długości ogniwka (trzeba wpisać)
naprawde niezłe ! znalezione zresztą na tym forumST legenda Dakaru http://passion4travel.pl/index.php/c...dow/motocykle/
FB: http://www.facebook.com/kamilltee
Komentarz
Komentarz