Witaj na XTZclub.pl!
Aby pisać posty musisz być zalogowany, a więc uprzednio należy się zarejestrować. Z obsługą forum możesz zapoznać się w FAQ. No i baw się dobrze
Myślę że nie ma żadnych różnic w pompach hamulcowych między 660 a 750,to ta sama pompa stosowana też w innych motocyklach yamahy.Ja ostatnio zastosowałem pompę hamulcową stosowaną w nowszych konstrukcjach yamahy TDM 900,fazer,MT-03 i inne,pasuje super i super działa,mniejsza siła na klamce i lepsze wyczucie,i dodatkowo szybka regulacja klamki,do przeróbki tylko kabelek do stopu (trzeba odciąć czujnik stopu i założyć końcówki na kable do nowego czujnika stopu ) i dorobić dłuższą śrubę do klamki jeśli chce się mieć założone oryginalne handbary,jeśli ma się handbary mocowane do kierownicy to śruby nie trzeba zmieniać.
Myślę że nie ma żadnych różnic w pompach hamulcowych między 660 a 750,to ta sama pompa stosowana też w innych motocyklach yamahy.Ja ostatnio zastosowałem pompę hamulcową stosowaną w nowszych konstrukcjach yamahy TDM 900,fazer,MT-03 i inne,pasuje super i super działa,mniejsza siła na klamce i lepsze wyczucie,i dodatkowo szybka regulacja klamki,do przeróbki tylko kabelek do stopu (trzeba odciąć czujnik stopu i założyć końcówki na kable do nowego czujnika stopu ) i dorobić dłuższą śrubę do klamki jeśli chce się mieć założone oryginalne handbary,jeśli ma się handbary mocowane do kierownicy to śruby nie trzeba zmieniać.
Dzięki za tak rzeczową odpowiedź
"Kto wszystko widzi w czarnych barwach temu już z rana słońce zachodzi."
Rzeczowa tylko błędna. XTZ 660 i 750 ma pompy o różnej wydajności. Nie ma się co sugerować zewnętrznym podobieństwem, bo zwykle różnica polega na średnicy tłoczka, którą dobiera się do danego układu (ilość zacisków, tłoczków, ich średnice i w mniejszym stopniu też w zależności od wielkości tarcz i rozmiaru koła).
Do 750 najlepiej szukać pompy od nowszego moto o podobnym układzie hamulców, tzn. na 2 tarcze z zaciskami 2tłoczkowymi z przodu. Inaczej heble mogą się źle dozować, choć nawet słabsza pompka w dobrym stanie może być lepsza od zjechanej oryginalnej.
Czyli jednak są różnice w pompach. Tylko czy montując większą - wydajniejszą pompę, która przeznaczona jest do 2 zacisków do jednego zacisku może powodować nierównomierne dozowanie siły hamowania np. nagłe blokowanie koła?
Od jakiego nowszego moto by podchodziła?
Czyli jednak są różnice w pompach. Tylko czy montując większą - wydajniejszą pompę, która przeznaczona jest do 2 zacisków do jednego zacisku może powodować nierównomierne dozowanie siły hamowania np. nagłe blokowanie koła?
Od jakiego nowszego moto by podchodziła?
Może być np. problem z wyczuciem hamowania, szybko blokującym się kołem..... Szukaj pompy od podobnego motocykla, najlepiej ze stajni Yamahy. Od MT czy najnowszych XT sprawdzałeś czy pasuje? Zdejmij swoją pompę (srubę przewodu też zabieraj), wpadaj na bazar motocyklowy (np. Wawa za tydzień) i dopasowuj. Uważaj na włoskie pompy bo moga mieć inny gwint. Ja mam inną pompę, zdecydowaie lepsza niż stara, i regulacja klamki jest
--== XtzParts.com - części do XTZ 660 i 750 oraz TDM 850-900 ==--
Wrzucając zbyt mocną pompę będziemy mieli bardzo ostre, ale ciężkodozowalne heble. Już przy stosunkowo niedużej sile na klamce moto będzie ostro hamować, ale ciężko będzie precyzyjnie dozować siłę, bo pomiędzy n.p. hamowaniem na 50% a 100% różnica siły nacisku na klamkę będzie bardzo mała. Przy średnio-mocnym ściśnięciu koło będzie można łatwo zablokować (chyba, że mamy małą tarczę, kiepskie klocki i dobrą oponę).
Na szosę można pomyśleć nad takim wariantem (i pilnować się na mokro), ale w teren zdecydowanie nie polecam.
Oczywiście zakładam, że mówimy o w miarę nowej, sprawnej pompie, a nie jakimś zużytym kapciu.
Do 660 można wrzucić praktycznie każdą pompę od od moto z jednym 2tłoczkowym zaciskiem - czyli większość współczesnych jednocylindroych enduraków. Przy crossach warto zwrócić uwagę czy ma choć opcję montażu czujnika stopu.
Jak ktoś chce być mega-skrupulatny to może zsumować powierzchnię wszystkich tłoczków hamulcowych danego układu i na tym się opierać dobierając pompę. Ogólnie będą to raczej pompy z tłoczkiem 3/8" lub 1/2" (często odlane/wybite z tyłu pompy na korpusie cylinderka). Czasem wymiary pompy (raczej w brembo) podaje się w mm, n.p. 13x16 (śr. 13mm skok 16mm). Ogólnie im większa średnica tłoczka tym ostrzejsze i trudniej dozowalne heble (mały skok użyteczny klamki) - i analogicznie w drugą stronę. Skok nie może być zbyt mały
Jeśli chciałbyś wrzucać pompę brembo (b.popularna w europejskich sprzętach, ale bywa też w niektórych japończykach - n.p. nowej XT660Z) to weź pod uwagę, że ma inny skok gwintu (drobniejszy) na śrubie przewodu ham. - trzeba taką dokupić a nie wkręcać na siłę starą
Z doświadczenia wiem, że zmiana pompy na nowszą (tak do ok. 5-6 lat) czyni cuda z heblem.
pzdr, Adam
EDIT: widzę, że LukaSS mnie uprzedził i zwięźlej napisał to samo. Na szczęście wszystko się potwierdza i nie muszę poprawiać/dopasowywać swojego tekstu
Yamaha FZ6. Tylko trzeba patrzeć czy ma otwór na lusterko. Nie wiem jak jest z oryginalnymi handbarami bo już dawno się ich pozbyłem. Z pełnymi (Acerbis Rally) trzeba obciąć końcówkę klamki. Szukajcie po 2010 roku i nie z wygiętą w wypadku klamką - wieksza pewnośc, że w środku nie jest nic uszkodzone.
Ja zastosowałem taką samą jak LukaSS.do oryginalnych handbarów pasuje trzeba tylko dorobić dłuższą śrubę żeby objęła z dwóch stron plastik handbara.Trudno mi się zgodzić z Fxriderem że zmiana pompy na taką o lepszej wydajności spowoduje że hamulce staną się bardzo ostre i ciężko dozowalne,za siłę hamowania odpowiadają w głównej mierze zaciski,klocki i tarcze.Myślę że z hamulców ST nawet radialna pompa nie zrobi super ostrych i wydajnych hamulców,u mnie po zmianie pompy na tą z FZ6 hamulce hamują tak jak wcześniej,jedynie mniejszej siły muszę używać na klamce (taki efekt chciałem osiągnąć ),a to wcale nie powoduje pogorszenia ,,wyczucia" hamulców.
Trudno mi się zgodzić z Fxriderem że zmiana pompy na taką o lepszej wydajności spowoduje że hamulce staną się bardzo ostre i ciężko dozowalne,za siłę hamowania odpowiadają w głównej mierze zaciski,klocki i tarcze.Myślę że z hamulców ST nawet radialna pompa nie zrobi super ostrych i wydajnych hamulców
To przetestuj. Ja nie piszę o sile tylko dozowalności - czyli możliwości precyzyjnej kontroli tejże siły podczas hamowania.
Przewymiarowana pompa + małe tarcze (jak w ST) dają charakterystykę dozowalności zbliżoną do hamulców bębnowych, choć skuteczność jest dużo większa oczywiście. Na kiepskiej oponie lub na miękkim dużo łatwiej niechcący zablokować koło wtedy.
Komentarz