Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

Brak iskry XTZ750

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

    [750] Brak iskry XTZ750

    "No to se k***a polatałem" cytując znaną mam nadzieję wszystkim muszkę. A dla tych co nie kojarzą: https://youtu.be/fd6PQA_W6M8

    Skłaniając się ku meritum: przełożyłem silnik, kupiłem nowy akumulator, odpaliłem. Super. Dojechałem do miejsca pracy. Do domu nie wróciłem.
    Z racji, że przy odpalaniu były strzały z tłumika pomyślałem, że może jednak trzeba zrobić to lepiej, więc korzystając z uprzejmości zakładowego warsztatu i na kilka dni rozłożyłem motocykl w pomieszczeniu dla studentów (wakacje). Ustawiłem luzy zaworowe (były za ciasne) i rozebrałem gaźnik, który wrzuciłem na ultradźwięki.
    Motocykl po tych zabiegach po strzale z gaźnika odpalił. Przejechałem jakieś 30 km w celu zrobienia synchronizacji (należy robić na rozgrzanym silniku) - mondrze wydedukowana przyczyna strzału w gaźnik.
    Na podwórku zgasiłem, po 5 minutach odpaliłem żeby wstawić do garażu.. Zgasiłem, żeby dobrać się wężykami od wakuometrów... no i trup.

    Po wielu minutach dotykania i studium piękna Teresy, stwierdziliśmy brak iskry. Po zasięgnięciu się manualu Haynes'a wykazaliśmy przerwę w drugim uzwojeniu cewki. Proste i przyjemne - kupiłem od TDM 850 3VD, wartości oporu uzwojeń nominalne. Mają inne numery katalogowe, ale taką samą oporność, kształt i wszystko poza długością kabli. Iskry dalej brak.

    Obstawiamy, że w takim razie oberwał też moduł zapłonu. Z rozpędu nawet nie szukałem do XTZ i kupiłem też od 3VD - moim zdaniem będzie działać (przy przekładkach 3LD>3VD nikt nie pisał o modułach) - ktoś może potwierdzić?. Jakby co są nowe moduły na aledrogo za 140 zł (tyle co używka od TDMy... ale na pewno Japońska jakość oryginału mnie nie zawiedzie bardziej).
    Dopiero jutro będę miał "prawdopodobnie uszkodzony moduł", żeby go obmierzyć.

    Z waszych licznych doświadczeń i przygód, macie jakieś pomysł, komentarze i sugestie w poszukiwaniu iskry w tej historii?

    Dzięki i pozdro

    #2
    KIedys gaslo, na pol godziny, na 15 minut, strzelalo, a czasem chodzilo. Po pomiarach alternatora, modulu, weryfikacji mas, zakupu RN05, ciagniecie nowych przewodów, lutowaniu przewodow omijajac wtyczki okazalo sie ze wystarczy kupic nowa fajke swiecy ktora miale iskre w niebo .Ale u ciebie sa dwa cylindry a u mnie jeden.Taka o to moja historia. Przynajmniej mam ze wszytkim spokoj.

    Komentarz


      #3
      Co to jest drugie uzwojenie cewki? WN?

      Komentarz


        #4
        Zamieszczone przez KarolLbn Zobacz posta
        "No to se k***a polatałem" cytując znaną mam nadzieję wszystkim muszkę. A dla tych co nie kojarzą: https://youtu.be/fd6PQA_W6M8

        Skłaniając się ku meritum: przełożyłem silnik, kupiłem nowy akumulator, odpaliłem. Super. Dojechałem do miejsca pracy. Do domu nie wróciłem.
        Z racji, że przy odpalaniu były strzały z tłumika pomyślałem, że może jednak trzeba zrobić to lepiej, więc korzystając z uprzejmości zakładowego warsztatu i na kilka dni rozłożyłem motocykl w pomieszczeniu dla studentów (wakacje). Ustawiłem luzy zaworowe (były za ciasne) i rozebrałem gaźnik, który wrzuciłem na ultradźwięki.
        Motocykl po tych zabiegach po strzale z gaźnika odpalił. Przejechałem jakieś 30 km w celu zrobienia synchronizacji (należy robić na rozgrzanym silniku) - mondrze wydedukowana przyczyna strzału w gaźnik.
        Na podwórku zgasiłem, po 5 minutach odpaliłem żeby wstawić do garażu.. Zgasiłem, żeby dobrać się wężykami od wakuometrów... no i trup.

        Po wielu minutach dotykania i studium piękna Teresy, stwierdziliśmy brak iskry. Po zasięgnięciu się manualu Haynes'a wykazaliśmy przerwę w drugim uzwojeniu cewki. Proste i przyjemne - kupiłem od TDM 850 3VD, wartości oporu uzwojeń nominalne. Mają inne numery katalogowe, ale taką samą oporność, kształt i wszystko poza długością kabli. Iskry dalej brak.

        Obstawiamy, że w takim razie oberwał też moduł zapłonu. Z rozpędu nawet nie szukałem do XTZ i kupiłem też od 3VD - moim zdaniem będzie działać (przy przekładkach 3LD>3VD nikt nie pisał o modułach) - ktoś może potwierdzić?. Jakby co są nowe moduły na aledrogo za 140 zł (tyle co używka od TDMy... ale na pewno Japońska jakość oryginału mnie nie zawiedzie bardziej).
        Dopiero jutro będę miał "prawdopodobnie uszkodzony moduł", żeby go obmierzyć.

        Z waszych licznych doświadczeń i przygód, macie jakieś pomysł, komentarze i sugestie w poszukiwaniu iskry w tej historii?

        Dzięki i pozdro
        Na pewno bedzie dzialac z modulem: 3TB-82305-00

        https://www.youtube.com/watch?v=2SkZF6rEXRs

        Bedzie tez dzialac cewka od YAMAHAY FZ6 FAZER 600, tylko trzeba przedluzyc przewody zasilajace i zamontowac cewke nad glowica.
        Ostatnio edytowany przez bodec; 6527.

        Komentarz


          #5
          dziękujemy za podzielenie się swoją historią, Chevy
          Ktoś jeszcze z grupy chce nam coś opowiedzieć?

          Lis - chodziło o uzwojenie wtórne, to z którego wychodzi napięcie na świece.

          Bodec - dzięki.

          A dla ciekawych dalszego rozwoju... po otrzymaniu od wcześniej wspomnianego kolegi mojego modułu, roztoczył się piękny aromat smażonej elektroniki. Po rozebraniu widać, że było gorąco (załączam zdjęcia dla potomnych Moduł_a.jpg Moduł_b.jpg). Wysuwam wniosek, że prawdopodobnie moment upalenia uzwojenia wtórnego był powiązany z przejściem wysokiego napięcia na moduł? Co prawda nie do końca rozumiem jak i dlaczego - niby rozumiem jak działa prąd, ale gubię się w tajemnych ścieżkach układów scalonych i umieszczonych tam elementach (znalazłem dane podsmażonego tranzystora, ale z modułu chyba wychodzą tylko niskie napięcia? pdfa dorzucam dla ciekawych https://drive.google.com/file/d/1bOW...ew?usp=sharing). Czy waszym zdaniem mocowanie na śrubkę jest oryginalne?

          Będę wdzięczny za słowo komentarza, czy bezpiecznie będzie wpiąć nowy moduł i próbować odpalać, czy należy najpierw sprawdzić jakieś inne elementy układu zapłonowego.

          Komentarz


            #6
            Bezpiecznie będzie sprawdzić pozostałe elementy układu zapłonowego. To chyba oczywiste. Informacje, co i jak mierzyć są na forum.

            Komentarz


              #7
              Moduły 3LD i 3VD są zamienne. Testowałem 3VD z silnikiem 750, jak i 3LD z 850.
              Ponoć 3VD ma zmienioną mapę zapłonową, ale potwierdzić tego nie potrafię.
              Elektrycznie są kompatybilne.

              Jeśli cewka WN dostała przebicia/przerwy na uzwojeniu w trakcie pracy silnika, to prawdopodobieństwo wystąpienia prądu wstecznego na uzwojeniu pierwotnym jest bliskie 100%.
              Uzwojenie pierwotne i wtórne mają punkt wspólny w cewce.
              Po zdjęciu widzę, że nie widzę żadnego warystora, czy chociażby diody zabezpieczającej w obwodzie tranzystorów.
              Jeśli prąd wsteczny wystąpił, to na pewno uwalił tranzystor.
              Dlatego tak ważnym jest, żeby nie kręcić ze zdjętymi fajkami, lub nie gasić poprzez ich zdjęcie.
              Pytanie tylko, co padło pierwsze, cewka, czy moduł.

              U siebie wielokrotnie obserwowałem inną "ciekawostkę".
              Wydaje się, że moduł ma zabezpieczenie przed zbyt głębokim rozładowaniem akumulatora.
              Jeśli napięcie w trakcie kręcenia rozrusznikiem spadnie poniżej 10,5V, moduł się wyłącza(celowe zabezpieczenie?), lub tranzystor mocy przestaje przewodzić(zabezpieczenie przed przegrzaniem(malejące napięcie oznacza wzrost prądu(prawo Ohma) i grzanie układów)).
              W takim przypadku można kręcić ile się chce(oczywiście tylko tyle, ile aku utrzyma rozsądny prąd), a i tak nie zapali.
              Ale w momencie wyłączenia rozrusznika, jeśli wał się jeszcze nie zatrzyma, to często odpala(po wyłączeniu rozrusznika napięcie wzrasta i iskra wraca).

              Jak mam słabe aku po zimie to mam tak bardzo często.

              Jeśli zmierzyłeś nową cewkę WN i trzyma parametry, to podłącz nowy moduł i próbuj.
              Impulsator(nawet uszkodzony) nie powinien spalić sprawnego modułu, ale jego dla pewności też możesz zmierzyć.

              Komentarz


                #8
                A wie ktoś jaki opór powinien wskazywać obwód impulsatora? Tam od kostki przy akumulatorze np.? Nie widziałem nigdzie danych z tym związanego.

                Komentarz


                  #9
                  Pokaż punkty pomiarowe to ktoś zmierzy u siebie i porównasz.


                  ______________________________

                  Przy braku iskry postępowanie jest kolejno następujące:

                  Elektryka 1.jpg


                  Fragment schematu z opisem:

                  Elektryka 2.jpg

                  Szczegóły poszczególnych pomiarów w serwisówce.


                  EDIT2: No i znalazłem...

                  Elektryka 4.jpg

                  Elektryka 3.jpg
                  Ostatnio edytowany przez Lis; 4923. Powód: Uzupełnienie

                  Komentarz


                    #10
                    To na srubke to radiator tranzystora pewnie taki ma byc,a nawet jesli nie byl to co to pzreszkadza wiekszy lepszy, chyba ze tarnzystor ktos nieumiejetnie podmienil.

                    Wogole inny swiat jak sie patrzy na ta obecna a dawna technologie, coraz bardzie mi sie podoba XTZ jak patrze na ta prostote, pewnie teraz to samo mogliby zrobic w puszcze 2cm 2cm.

                    Tu na wiki jest troche pomairów elektrycznych, niewiem jak w serwisóce 750 ale w xtz 660 jest duzo informacji na temat pomiarów i problemach z elektryka, jak sprawdzic cewke itd.




                    Wazne zaby znalezc przyczyne uszkodzenia modulu, bo znowu przy nowym bedzie to samo.

                    A spradzales na motocyklu jak jeszcze chodzil jakie napiecie dawal regulator? Widzialem kiedys regulator ktory dawals 18 v. Moze to on jest uszkodzony i dawal jakies duzze wartosci,
                    Ja bym zajal sie kablami, masami, sprawdzil ciaglas pzrewodow, zwarcia przetarcia izolacji polaczenie z akumulatore, a pozniej dopiero podmienial elementy.
                    Ostatnio edytowany przez chevy; 5415.

                    Komentarz

                    Pracuję...
                    X