Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

Gotowanie płynu xt660z tenere '09

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

    Gotowanie płynu xt660z tenere '09

    Na wstępie ... Witam Wszystkich.

    Szukałem czytałem ... nie znalazłem .. sorry.

    Dopiero co zdałem kat. A i zakupiłem na pierwsze moto jak wyżej. Oj fajny motorek na naukę Ale proszę nie myśleć że to że zdałem dopiero umniejsza mi wiosen :-P
    Do tematu ...
    Po przejechaniu kawałka w terenie a później dość szybko po trasie w zbiorniku wyrównawczym zabulgotało i tenerka zostawiła ślad na betonie.
    Czytałem o chłodnicy wentylatorze czujniku go załączającym itp.
    Chcąc sprawdzić ww. mam pytanie ... gdzie szukać bezpiecznika od wentylatora, i czy wentylator na krótko można sprawdzić.
    Nadmienię tylko że na kursie w Kawie wentylator załączał się non stop ... plac ... w tenerce jeszcze go nie słyszałem.
    To dość szybko to coś koło 100 więc myślałem że się schłodzi ale nic... myślę że winę ponosi wentylator bądź czujnik który nim steruje ewentualnie bezpiecznik.
    Nie chcąc przegrzebać pół motoru w poszukiwaniach prosiłbym o pomoc ew. fotkę gdzie szukać tego bezpiecznika.
    Nie chciałbym motorka przegrzać i problem musze szybko rozwiązać.
    Pojęcie o elektryce mam dość ciekawe :-) ale wolałbym "po kablach" nie szukać jak można prościej.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    #2
    Wentylator sprawdzony, bezpiecznik też jest ok ... stąd moje kolejne pyt ... gdzie jest czujnik sterujący pracą wentylatora (jego dokładna lokalizacja). Sprawdziłem też czujnik przy termostacie ten odpowiadający za kontrolkę od przegrzania tj. zwarłem we wtyczce i kontrolka świeci stąd moje pytanko czy go wykręcać i wymieniać, bo wydaje mi się, że przy zagotowaniu powinna się świecić ta kontrolka przegrzania na 100% nie zaświeciła się ... więc ten czujnik od kontrolki widać po złapaniu temperatury nie zwiera a powinien ... jeszcze ponowię pyt gdzie jest czujnik sterujący pracą wentylatora (jego dokładna lokalizacja) i czy też działa na zasadzie zwarcia ? Z tego co doczytałem jakiś od Matiza ponoć pasuje ???

    Komentarz


      #3
      Czujnik sterujący pracą wentylatora - termowłącznik jest w jednej obudowie z termostatem i czujnikiem dającym sygnał na wskaźnik temperatury.
      Tak jest w starej 660 to pewnie podobnie w nowej. Bez serwisówki albo obejrzenia co tam jest pod bakiem się nie powie.
      Termostat czujnik kontrolki i włącznik wentylatora to różne rzeczy.
      Sprawdź włącznik (przez zwarcie styków) - do tego nie trzeba nic rozbierać znaczy pewnie trzeba zdjąć bak.
      Termostat żeby sprawdzić to trzeba go wyjąć i zagrzać wodzie w garnku i obejrzeć.
      Czujnik kontrolki pracuje niezalezienie od włączenie wentylatora - przynajmniej w starej, nie wiem jak nowej, pewnie podobnie.

      Pierwsze sprawdź czy wentylator się włącza jak zawrzesz styki termowłącznika,
      potem czy termostat się otwiera.

      To tak na szybko. Ciężko napisać dokładniej. Jak nie za bardzo czujesz o co chodzi to lepiej niech ktoś fachowy to obada. Nie jest to duża sprawa.
      Chyba że dmucha przez uszczelkę pod głowicą. To gorzej.

      pozdrawiam

      Komentarz


        #4
        Czujnik temperatury w nowszych motocyklach poprzez zmianę oporności podaje sygnał do ECU który steruje pracą wentylatora i kontrolki przegrzania (przy określonych opornościach włącza się najpierw wentylator a później kontrolka). Przed wentylatorem jest często jeszcze przekaźnik. Bez serwisówki ciężko Ci będzie do tego dojść.

        Komentarz


          #5
          Dzięki Panowie.

          Wygląda to jak na foto ... Tenere.jpg

          Ten czujnik (złoty z wtyczką) obok termostatu steruje pracą kontrolki od przegrzania - czerwonej na wyświetlaczy - przy zwarciu świeci - nie zaświeciło przy przegrzaniu.

          Zastanawia mnie ten od wentylatora "termowłącznik" możecie to rozwinąć ??? Rozumiem że jest wewnątrz termostatu. Pyt jak podaje sygnał skoro nie idą to termostatu żadne kable ?? Idą tylko te do czujnika od kontrolki przegrzania.

          Jak posprawdzać to wiem - tylko powiedzcie czy trzeba w takim układzie wyciągnąć termostat - tzn. czy termowłącznik jest wewnątrz - bo brak kabli do podania sygnału troszkę mi tu nie gra ??

          Komentarz


            #6
            Sprawdź na schemacie elektrycznym w manualu jak to wszystko jest podłączone i wtedy będziesz wiedział gdzie szukać.

            Komentarz


              #7
              Zamieszczone przez AdamB Zobacz posta
              Sprawdź na schemacie elektrycznym w manualu jak to wszystko jest podłączone i wtedy będziesz wiedział gdzie szukać.

              Z całym szacunkiem gdybym posiadał ww. schemat nie szukałbym pomocy na forum
              Posiadam instrukcję obsługi jednak nie ma w niej schematu elektryki

              Komentarz


                #8


                tu masz manual ze schematem

                Komentarz


                  #9
                  Poszukaj serwis manuala, inaczej będzie dupa, będziesz musiał po kablach szukać co i jak.

                  Termowłącznika nie ma w termostacie.

                  Po sznurku powoli idź od wentylatora, dojdziesz pewnie do czujnika wkręconego w chłodnicę, potem sprawdź skąd idzie do niego zasilanie tzn plus, czujnik ten zwiera do masy dlatego wentylator się kręci,
                  stawiam że masz uszkodzony kabel lub czujnik wentylatora.

                  Nie jest też prawdą że kontrolka czerwona zaświeci się jak płyn się gotuje, jeśli korek chłodnicy jest uszkodzony płyn będzie się gotował przy 110 stopniach bo nie będzie ciśnienia w układzie a kontrolka jest ustawiona na 120 stopni z tego co pamiętam.

                  Druga sprawa, masz odpowietrzony dobrze układ? W zbiorniczku wyrównawczym masz odpowiedni poziom płynu?

                  Poszukaj dobrego manuala i znajdziesz odpowiedzi na wszystkie te pytania.
                  Był Junak M10, WSK125, potem xt600z i xtz750 aż w końcu przyszło nawrócenie, lc4 620 sc, exc 520, a teraz
                  No i oczywiście WSK 125 73' jest nadal, fajnie powspominać szczeniackie czasy
                  sigpic

                  Komentarz


                    #10
                    Zamieszczone przez marcinjunak Zobacz posta
                    Poszukaj serwis manuala, inaczej będzie dupa, będziesz musiał po kablach szukać co i jak.


                    Poszukaj dobrego manuala i znajdziesz odpowiedzi na wszystkie te pytania.
                    No to przeca podesłałem w linku service manual. Rozdział 6 dot. systemu chłodzenia i jest tam wszystko dokładnie opisane
                    Ostatnio edytowany przez AdamB; 2501.

                    Komentarz


                      #11
                      Zamieszczone przez marcinjunak Zobacz posta
                      Termowłącznika nie ma w termostacie.

                      Po sznurku powoli idź od wentylatora, dojdziesz pewnie do czujnika wkręconego w chłodnicę, potem sprawdź skąd idzie do niego zasilanie tzn plus, czujnik ten zwiera do masy dlatego wentylator się kręci,
                      stawiam że masz uszkodzony kabel lub czujnik wentylatora.
                      Dzięki poszukam doczytam. Termowłącznika nie ma w termostacie żadnego !!!! To na 100% sprawdzone jest obok tylko czujnik kontrolki.

                      Dziwne bo stało się to z dnia na dzień ... teraz moto pochodzi 2min i gotuje. Pompa wody sprawna, wycieków płynu brak, termostat sprawny ... być może układ się zapowietrzył ale ot tak podczas zwykłej jazdy ?? Doczytam w podanym manualu o odpowietrzaniu i nt. elektryki, jak nie dam rady będę pytał.

                      Dzięki

                      Komentarz


                        #12
                        Gotuje się i wywala płyn? podczas jazdy jest tak samo?
                        Był Junak M10, WSK125, potem xt600z i xtz750 aż w końcu przyszło nawrócenie, lc4 620 sc, exc 520, a teraz
                        No i oczywiście WSK 125 73' jest nadal, fajnie powspominać szczeniackie czasy
                        sigpic

                        Komentarz


                          #13
                          Wiesz wczoraj pojezdziłem po delikatnym terenie ... i po zjeździe zauważyłem ze gotuję płyn ... dziś zacząłem od podstaw termostat czujnik itd. Na wolnych obrotach chodź z 10min i zaczyna gotować i wyrzucać ze zbiorniczka wyrownawczego. Dziwne jednak teraz podczas tych prób wszelakich mogłem zapowietrzyc układ chłodzenia. Co dziwniejsze jak wyżej nie załącza wentylatora pomimo temeratury wrzenia płynu. Na moje wygląda to tak jakby nie było obiegu, tylko jak podczas jazdy w zasadzie normalnej moglo się coś przytkac ? Pompa kręci termostat otwiera jest jeszcze jakieś ustrojstwo :-) od termostatu na 2 wezykach jakby jakiś zawór podciśnienia ale tego nie ruszyłem. Dostudiuje wieczorem manuala a jutro odpowietrze dokładnie ... jak macie sugestie jak to zrobić sprawnie i przede wszystkim dobrze ... z góry dzięki. Jeszcze zlokalizować muszę to ustrojstwo co wentylatorem steruje. Za literówki sorki pisane z tel.

                          Acha póki co nie jeżdżę boję się o silnik jak tylko zauważyłem ze wywala to zacząłem szukać co i jak.

                          Czytam manuala i co do czujnika temp. znalazłem trzy zakresy pracy 20, 80 , 110 st. C przy trzech zadanych opornościach (wg manuala jest tam jeden czujnik !! chyba że źle widzę ten obok termostatu). Czy jest opcja żeby dla danej oporności/temperatury ten jeden czujnik załączał najpierw wiatrak dla 80st C a później kontrolkę przy 110st C i podawał sygnał na różnych opornościach do ECU które steruje co włączyć ?? To tak na logikę mi się nasuwa. Jutro przetestuje dokładnie czujnik wg manuala. Jednak uwalony czujnik nie tłumaczy takiego wzrostu temp w układzie w tak krótkim czasie, co najwyżej brak pracy wentylatora i kontrolki.

                          Druga sprawa manual super - dzięki AdamB ;-) - jednak nie ma w nim odpowietrzania układu chłodzenia - więc tu poproszę o podpowiedź jak to zrobić skutecznie.
                          Ostatnio edytowany przez PiNO; 4541.

                          Komentarz


                            #14
                            Na to wychodzi że jest tylko przekaźnik od wentylatora sterowany czujnikiem i modułem. Ten sam czujnik też podaje sygnał odnośnie temp silnika do sterowania wtryskiem.

                            Jeśli gotuje płyn po 10 min to albo mały układ jest zamknięty albo walnięta jest uszczelka pod głowicą jeśli poziom płynu jest odpowiedni.

                            Na zimnym silniku odkręć korek na chłodnicy, nalej na max, zobacz czy tak samo będzie dalej jak odpalisz silnik.
                            Jak zachowuje się wskaźnik temp na zegarach, jaką temp pokazuje?

                            Jeśli wywali płyn po 10 min to stawiam na uszczelkę
                            Uszkodzony korek ciśnieniowy na chłodnicy też może być ale wtedy działanie korka można sprawdzić jadąc na moto jeśli układ chłodzenia jest pełny. Wywali płyn ale na postoju po chwili jak silnik będzie pracował..
                            Był Junak M10, WSK125, potem xt600z i xtz750 aż w końcu przyszło nawrócenie, lc4 620 sc, exc 520, a teraz
                            No i oczywiście WSK 125 73' jest nadal, fajnie powspominać szczeniackie czasy
                            sigpic

                            Komentarz


                              #15
                              Przecież napisałem że jeden czujnik i ECU steruje wszystkim, to że serwisówka podaje temp sprawdzania czujnika to nie oznacza że przy tych temperaturach włącza się wentylator czy kontrolka. Po pierwsze sprawdź przy jakiej temp. wywala płyn bo możesz mieć dmuchniętą uszczelkę pod głowicą. Później wykręć czujnik temp. i go sprawdź. Jeżeli czujnik ok. to sprawdzasz dalej po kolei, czy wychodzi sygnał z ECU do wentylatora itd. Jeżeli nie masz miernika to możesz jeszcze przedłużyć przewody i podpięty do instalacji czujnik z termometrem do kubka z płynem i podgrzewasz - tak przy temp. 90 - 100 st.C powinien się włączyć wentylator a przy wyższej zapalić kontrolka.

                              Komentarz

                              Pracuję...
                              X