Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

Wymiana łańcuszka rozrządu

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

    [750] Wymiana łańcuszka rozrządu

    Jeden z kolegów zalogowanych na tutejszym forum zapytał mnie o wymianę łańcuszka rozrzadu.
    Myślę, ze się nie obrazi, że jego wiadomość na PW obublikuję publicznie.

    Cześć
    Mógłbyś mi opisać wymianę łańcuszka rozrządu w ST. Interesują mnie szczegóły czy da się założyć zakuty łańcuch bez rozbierania połowy silnika czy lepiej przeplatać i zakuwać na silniku, jak obchodzić się z napinaczem, na co zwrócić uwagę itp. Każda wskazówka będzie cenna.

    Pozdrawiam


    Zdejmujesz pokrywę zaworów, wcześniej spuszczając płyn z ukl. chłodzenia (na pompie jest do tego śruba) i luzując mocno świece.
    Robisz koniecznie pomiar luzów zaworowych - jak w manualau i spisujesz dokładnie, robiąc rysunek. Teraz wiesz gdzie i jak podmienić płytki w razie złych luzów - najczęściej są podparte środkowe zawory ssące.
    Odkręcasz śrubę napinacza (luzujesz kluczem i dalej odkręcasz palcami, ale trzymaj ja mocno, ponieważ jest na sprężynach), a kolejno napinacz (zapamiętaj jego położenie góra-dół), wpychając zapadkę do końca. Odkręcasz pokrywy wałków rozrządu, tylko pamiętaj, aby nie pogubić tulejek dystansowych - rób wszystko delikatnie i powoli. Układaj na czystej gazecie zgodnie z kolejnością. Śrub też nie pomieszaj. Zdejmujesz wałki - również ich nie pozamieniaj.
    Jeśli będziesz regulował zawory, to zdejmujesz szklanki, pod którymi są płytki - wymienne i zamienne ze sobą.
    Zdejmujesz ślizgacz łańcucha - przedni.
    Wcześniej też musiałbyś odkręcić kolektory i wydech. Pod kolektorem widzisz pokrywie pompy oleju - odkręcasz ją. Pamiętaj, aby przed operacją wymiany łańcucha spuścić olej z silnika.
    Zaopatrz się również w nowa uszczelkę pod pokrywę pompy lub dorób z odpowiedniego papieru.
    Zdejmujesz koła zębate pompy i odkręcasz samą pompę (nowy i odpowiedni śrubokręt krzyżakowy oraz siła i pewność w ręku). Łańcuch spuszczasz do pompy, zdejmujesz i zakładasz nowy.
    Pompe składasz w kolejności rozbierania. Pod nowa uszczelkę dajesz lekko silikonu (po obu jej stronach), tylko pamiętaj o oczyszczeniu pow. styku obudów poprzez przeczyszczenie np. rozpuszczalnikiem nitro lub acetonem.
    Łańcuch idzie do góry, szklanki z płytkami składasz jak trzeba, ustawiasz wał poprzez wziernik na punkcie T (chyba tak, z tego co pamiętam), wtedy oba tłoki są w GMP i ustawiasz wałki rozrządu na znaki (popatrz w manulalu). Z tym jest najwięcej roboty, ponieważ krzywki opierają się o zawory. Jest to spowodowane tym, że (chyba) kończy się koniec wydechu i zaczyna sprężanie, więc krzywki napierają na zawory.
    Kombinuj tu.... wałki mają być równo ustawione na znaki IN i EX równolegle do krawędzi głowicy, a znak na kole magnesowym ma być na T. Kiedy się uporasz i zdrowo naklniesz, bierzesz do ręki napinacz. Przykręcasz go do kadłuba, wcześniej dając pod niego nową uszczelkę. Jego zapadka ma być max cofnięta. Teraz wkładasz śrubę ze sprężynami. Usłyszysz jak napinają one zapadkę. Uwaga 1: po założeniu wałków i ustaiwniu wszystkiego zgodnie ze znakami, pod żadnym pozorem nie kręć wałem, ponieważ łańcuch na wałkach przeskoczy i trzeba ustawiać wszystko od początku. Uwaga 2: pozycz klucz dynamometryczny lub kup, chyba, że masz dobra i pewną rękę do takich rzeczy.
    Pamietaj, aby przed założeniem, wałki, panewki wałków, krzywki, szklanki od góry, posmarować smarem molibdenowym, lub zwykłym smarem zmieszanym z olejem. Musisz zachować też czystość i kulturę pracy, a nie robić na brudnej podłodze, gównianymi narzędziami (rozkalibrowanymi i robionymi z gównolitu).
    Teraz możesz zakręcić wałem - jednak tylko w jedna stronę, na pamiętam w którą, chyba w lewo.
    Na koniec zakładasz górę.... po złożeniu wszystkiego pomódl się, żeby nic się nie stało i aby cała operacja przebiegła prawidłowo
    Odpalasz maszynę. Jeśli wałki są źle założone, będzie strzelać - w najlepszym razie. Jeśli popełniłeś większy błąd - silnik może być uszkodzony.

    To tak w skrócie. Myślę, że się przyda niejednemu

    Przypominam, że łańcuch rozrządu pasuje od Kawasaki ZXR 750H '89. Jego numer katalogowy to: 92057-1220. Jakieś wewnętrzne oznaczenie łańcucha w Kawie i Yamasze to: 82RH2015-138L. Koszt w kawasaki to ok. 120 zł. Łańcuchy są od Tourmaxa, Borg Wornera i chyba Morsa.
    Oznaczenie DID: SCA0412A-SDH-138 i chodzą po ponad 250 zł - DIDy rozrządu są moim zdaniem do kitu.

    Jednak zanim ktoś się weźmie za robotę, musi wydrukować manuala, dokładnie przeczytać i pomyśleć, a nie robić na pałę. Nie znasz angielskiego? Warto się w końcu pouczyć

    Jakieś pytania?
    --== XtzParts.com - części do XTZ 660 i 750 oraz TDM 850-900 ==--

    #2
    Dzięki bardzo. Jeśli wynikną jakieś problemy to się zgłosze.

    Komentarz


      #3
      powiedz mi czy do zakucia łańcucha potrzebna jest maszynka
      dirtier, happier

      www.facebook.com/dalekadroga

      Komentarz


        #4
        Tak
        sigpic

        Komentarz


          #5
          Kupuj już zakuty łańcuszek. Od dołu odkręcasz pompy i wyciągasz cały łańcuch, chyba że masz problem ze ściągnięciem kolektorów

          Komentarz


            #6
            kolektory zdjąłem do malowania, wiec może zrobie to przy okazji. A ze zdjęciem ich męczyłem się trzy dni... okazało się że śruby były posmarowane jakimś klejem, i o ile nie było problemów z odkręceniem śrub to nasadki trzymające kolektory trzymały jak diabli...
            dirtier, happier

            www.facebook.com/dalekadroga

            Komentarz


              #7
              Zamieszczone przez Cezary Zobacz posta
              kolektory zdjąłem do malowania, wiec może zrobie to przy okazji. A ze zdjęciem ich męczyłem się trzy dni... okazało się że śruby były posmarowane jakimś klejem, i o ile nie było problemów z odkręceniem śrub to nasadki trzymające kolektory trzymały jak diabli...
              Teraz dokładnie oczyść obejmy, a otwory rozwierć wiertłem fi 9, bo jest w środku fi 8 - nie bedzie się na śrubach zapiekało. Pamiętaj też o smarze wysokotemperaturowym.
              Koniec off-topu
              --== XtzParts.com - części do XTZ 660 i 750 oraz TDM 850-900 ==--

              Komentarz


                #8
                Ja jeszcze pobudzę temat i zapytam się czy ten łańcuszek od Kawasaki ZXR 750H '89 on na bank jest dobry do ST. Bo wiecie to jednak jest odpowiedzialny element a różnica w cenie też nie mała bo ten kosztuje 120 zł a specjalny do ST 250 zł ? I jeszcze jedno czy zużycie łańcuszka można ocenić po ilości ząbków na jakie wysuną się napinacz ?
                Ostatnio edytowany przez aswertyui; 22. Powód: Zapomniałem o drugim pytaniu:-)

                Komentarz


                  #9
                  Tak, zużycie łańcuszka oceniasz po wysunięciu ramienia napinacza. Czasami jest tak, że łańcuszek na długości jest niewiele rozciagnięty, ale hałasuje dość mocno.

                  Ja jeżdze na tym z Kawasaki.
                  Zacytuję sam siebie:

                  Przypominam, że łańcuch rozrządu pasuje od Kawasaki ZXR 750H '89. Jego numer katalogowy to: 92057-1220. Jakieś wewnętrzne oznaczenie łańcucha w Kawie i Yamasze to: 82RH2015-138L. Koszt w kawasaki to ok. 120 zł. Łańcuchy są od Tourmaxa, Borg Wornera i chyba Morsa.
                  --== XtzParts.com - części do XTZ 660 i 750 oraz TDM 850-900 ==--

                  Komentarz


                    #10
                    Okazalo sie ze na napinaczu u mnie zostal tylko 1 zabek wiec lancuch do wymiany... bede szukal tego od kawy Normalnie kosztuje 280zł DiD Na allegro po ok.120zł od kawy jest, ale od nowszych modeli 106 ogniw... a potrzeba 138... od modelu '89 nie znalazlem, moze ma ktos info czy linka gdzie kupić?
                    Ostatnio edytowany przez trocin; 48.
                    Enduro nie klęka
                    R 1100 GS '99 - limonka
                    Pajero 3.2 DiD '03

                    Komentarz


                      #11
                      w salonie kawasaki, jak nie dostaniesz daj znać ja mogę u siebie zamówić
                      dirtier, happier

                      www.facebook.com/dalekadroga

                      Komentarz


                        #12
                        Pytalem wlasnie w serwisie kawy w poznaniu na malwowej - 127zł sprawdze jeszcze w lublinie ile, ale mam opcje kupienia w serwisie yamahy w lublinie lancuch z bebna na metry, ucinaja ile trzeba i zakuwaja, zobaczymy ile krzykną... W InterCarsie 220zł DiD po znizkach...
                        Enduro nie klęka
                        R 1100 GS '99 - limonka
                        Pajero 3.2 DiD '03

                        Komentarz


                          #13
                          Nic na metry, nie kombinuj. Łańcuch ma być fabrycznie zakuty (maszynowo), a nie przez pierwszego lepszego człowieka z serwisu.
                          92057-1220 - numer katalogowy łańcucha do Kawasaki. Zamawiaj i zakładaj.
                          --== XtzParts.com - części do XTZ 660 i 750 oraz TDM 850-900 ==--

                          Komentarz


                            #14
                            Ups. Ja też bym musiał sprawdzić stan łańcucha. O ile dobrze rozumiem, napinacz znajduje sie, po prawej stronie, patrząc na silnik, od strony gaźników? Tylko gdzie są te ząbki?

                            Komentarz


                              #15
                              wykrecasz środkową śrubę napinacza (bodajże 12) uważając by ci nie wyskoczyła, później odkręcasz dwa imbusy, zwróć uwage w jakki sposób jest włożony, by był tak samo, jak go wyciągniesz to liczysz na którym jest ząbku, następnie wyciągasz (główkę?), i liczysz ile jest ząbków do kupy,następnie chowasz główkę do końca i montujesz w odwrotny sposób.
                              dirtier, happier

                              www.facebook.com/dalekadroga

                              Komentarz

                              Pracuję...
                              X