Jeden z kolegów zalogowanych na tutejszym forum zapytał mnie o wymianę łańcuszka rozrzadu.
Myślę, ze się nie obrazi, że jego wiadomość na PW obublikuję publicznie.
Zdejmujesz pokrywę zaworów, wcześniej spuszczając płyn z ukl. chłodzenia (na pompie jest do tego śruba) i luzując mocno świece.
Robisz koniecznie pomiar luzów zaworowych - jak w manualau i spisujesz dokładnie, robiąc rysunek. Teraz wiesz gdzie i jak podmienić płytki w razie złych luzów - najczęściej są podparte środkowe zawory ssące.
Odkręcasz śrubę napinacza (luzujesz kluczem i dalej odkręcasz palcami, ale trzymaj ja mocno, ponieważ jest na sprężynach), a kolejno napinacz (zapamiętaj jego położenie góra-dół), wpychając zapadkę do końca. Odkręcasz pokrywy wałków rozrządu, tylko pamiętaj, aby nie pogubić tulejek dystansowych - rób wszystko delikatnie i powoli. Układaj na czystej gazecie zgodnie z kolejnością. Śrub też nie pomieszaj. Zdejmujesz wałki - również ich nie pozamieniaj.
Jeśli będziesz regulował zawory, to zdejmujesz szklanki, pod którymi są płytki - wymienne i zamienne ze sobą.
Zdejmujesz ślizgacz łańcucha - przedni.
Wcześniej też musiałbyś odkręcić kolektory i wydech. Pod kolektorem widzisz pokrywie pompy oleju - odkręcasz ją. Pamiętaj, aby przed operacją wymiany łańcucha spuścić olej z silnika.
Zaopatrz się również w nowa uszczelkę pod pokrywę pompy lub dorób z odpowiedniego papieru.
Zdejmujesz koła zębate pompy i odkręcasz samą pompę (nowy i odpowiedni śrubokręt krzyżakowy oraz siła i pewność w ręku). Łańcuch spuszczasz do pompy, zdejmujesz i zakładasz nowy.
Pompe składasz w kolejności rozbierania. Pod nowa uszczelkę dajesz lekko silikonu (po obu jej stronach), tylko pamiętaj o oczyszczeniu pow. styku obudów poprzez przeczyszczenie np. rozpuszczalnikiem nitro lub acetonem.
Łańcuch idzie do góry, szklanki z płytkami składasz jak trzeba, ustawiasz wał poprzez wziernik na punkcie T (chyba tak, z tego co pamiętam), wtedy oba tłoki są w GMP i ustawiasz wałki rozrządu na znaki (popatrz w manulalu). Z tym jest najwięcej roboty, ponieważ krzywki opierają się o zawory. Jest to spowodowane tym, że (chyba) kończy się koniec wydechu i zaczyna sprężanie, więc krzywki napierają na zawory.
Kombinuj tu.... wałki mają być równo ustawione na znaki IN i EX równolegle do krawędzi głowicy, a znak na kole magnesowym ma być na T. Kiedy się uporasz i zdrowo naklniesz, bierzesz do ręki napinacz. Przykręcasz go do kadłuba, wcześniej dając pod niego nową uszczelkę. Jego zapadka ma być max cofnięta. Teraz wkładasz śrubę ze sprężynami. Usłyszysz jak napinają one zapadkę. Uwaga 1: po założeniu wałków i ustaiwniu wszystkiego zgodnie ze znakami, pod żadnym pozorem nie kręć wałem, ponieważ łańcuch na wałkach przeskoczy i trzeba ustawiać wszystko od początku. Uwaga 2: pozycz klucz dynamometryczny lub kup, chyba, że masz dobra i pewną rękę do takich rzeczy.
Pamietaj, aby przed założeniem, wałki, panewki wałków, krzywki, szklanki od góry, posmarować smarem molibdenowym, lub zwykłym smarem zmieszanym z olejem. Musisz zachować też czystość i kulturę pracy, a nie robić na brudnej podłodze, gównianymi narzędziami (rozkalibrowanymi i robionymi z gównolitu).
Teraz możesz zakręcić wałem - jednak tylko w jedna stronę, na pamiętam w którą, chyba w lewo.
Na koniec zakładasz górę.... po złożeniu wszystkiego pomódl się, żeby nic się nie stało i aby cała operacja przebiegła prawidłowo
Odpalasz maszynę. Jeśli wałki są źle założone, będzie strzelać - w najlepszym razie. Jeśli popełniłeś większy błąd - silnik może być uszkodzony.
To tak w skrócie. Myślę, że się przyda niejednemu
Przypominam, że łańcuch rozrządu pasuje od Kawasaki ZXR 750H '89. Jego numer katalogowy to: 92057-1220. Jakieś wewnętrzne oznaczenie łańcucha w Kawie i Yamasze to: 82RH2015-138L. Koszt w kawasaki to ok. 120 zł. Łańcuchy są od Tourmaxa, Borg Wornera i chyba Morsa.
Oznaczenie DID: SCA0412A-SDH-138 i chodzą po ponad 250 zł - DIDy rozrządu są moim zdaniem do kitu.
Jednak zanim ktoś się weźmie za robotę, musi wydrukować manuala, dokładnie przeczytać i pomyśleć, a nie robić na pałę. Nie znasz angielskiego? Warto się w końcu pouczyć
Jakieś pytania?
Myślę, ze się nie obrazi, że jego wiadomość na PW obublikuję publicznie.
Cześć
Mógłbyś mi opisać wymianę łańcuszka rozrządu w ST. Interesują mnie szczegóły czy da się założyć zakuty łańcuch bez rozbierania połowy silnika czy lepiej przeplatać i zakuwać na silniku, jak obchodzić się z napinaczem, na co zwrócić uwagę itp. Każda wskazówka będzie cenna.
Pozdrawiam
Mógłbyś mi opisać wymianę łańcuszka rozrządu w ST. Interesują mnie szczegóły czy da się założyć zakuty łańcuch bez rozbierania połowy silnika czy lepiej przeplatać i zakuwać na silniku, jak obchodzić się z napinaczem, na co zwrócić uwagę itp. Każda wskazówka będzie cenna.
Pozdrawiam
Zdejmujesz pokrywę zaworów, wcześniej spuszczając płyn z ukl. chłodzenia (na pompie jest do tego śruba) i luzując mocno świece.
Robisz koniecznie pomiar luzów zaworowych - jak w manualau i spisujesz dokładnie, robiąc rysunek. Teraz wiesz gdzie i jak podmienić płytki w razie złych luzów - najczęściej są podparte środkowe zawory ssące.
Odkręcasz śrubę napinacza (luzujesz kluczem i dalej odkręcasz palcami, ale trzymaj ja mocno, ponieważ jest na sprężynach), a kolejno napinacz (zapamiętaj jego położenie góra-dół), wpychając zapadkę do końca. Odkręcasz pokrywy wałków rozrządu, tylko pamiętaj, aby nie pogubić tulejek dystansowych - rób wszystko delikatnie i powoli. Układaj na czystej gazecie zgodnie z kolejnością. Śrub też nie pomieszaj. Zdejmujesz wałki - również ich nie pozamieniaj.
Jeśli będziesz regulował zawory, to zdejmujesz szklanki, pod którymi są płytki - wymienne i zamienne ze sobą.
Zdejmujesz ślizgacz łańcucha - przedni.
Wcześniej też musiałbyś odkręcić kolektory i wydech. Pod kolektorem widzisz pokrywie pompy oleju - odkręcasz ją. Pamiętaj, aby przed operacją wymiany łańcucha spuścić olej z silnika.
Zaopatrz się również w nowa uszczelkę pod pokrywę pompy lub dorób z odpowiedniego papieru.
Zdejmujesz koła zębate pompy i odkręcasz samą pompę (nowy i odpowiedni śrubokręt krzyżakowy oraz siła i pewność w ręku). Łańcuch spuszczasz do pompy, zdejmujesz i zakładasz nowy.
Pompe składasz w kolejności rozbierania. Pod nowa uszczelkę dajesz lekko silikonu (po obu jej stronach), tylko pamiętaj o oczyszczeniu pow. styku obudów poprzez przeczyszczenie np. rozpuszczalnikiem nitro lub acetonem.
Łańcuch idzie do góry, szklanki z płytkami składasz jak trzeba, ustawiasz wał poprzez wziernik na punkcie T (chyba tak, z tego co pamiętam), wtedy oba tłoki są w GMP i ustawiasz wałki rozrządu na znaki (popatrz w manulalu). Z tym jest najwięcej roboty, ponieważ krzywki opierają się o zawory. Jest to spowodowane tym, że (chyba) kończy się koniec wydechu i zaczyna sprężanie, więc krzywki napierają na zawory.
Kombinuj tu.... wałki mają być równo ustawione na znaki IN i EX równolegle do krawędzi głowicy, a znak na kole magnesowym ma być na T. Kiedy się uporasz i zdrowo naklniesz, bierzesz do ręki napinacz. Przykręcasz go do kadłuba, wcześniej dając pod niego nową uszczelkę. Jego zapadka ma być max cofnięta. Teraz wkładasz śrubę ze sprężynami. Usłyszysz jak napinają one zapadkę. Uwaga 1: po założeniu wałków i ustaiwniu wszystkiego zgodnie ze znakami, pod żadnym pozorem nie kręć wałem, ponieważ łańcuch na wałkach przeskoczy i trzeba ustawiać wszystko od początku. Uwaga 2: pozycz klucz dynamometryczny lub kup, chyba, że masz dobra i pewną rękę do takich rzeczy.
Pamietaj, aby przed założeniem, wałki, panewki wałków, krzywki, szklanki od góry, posmarować smarem molibdenowym, lub zwykłym smarem zmieszanym z olejem. Musisz zachować też czystość i kulturę pracy, a nie robić na brudnej podłodze, gównianymi narzędziami (rozkalibrowanymi i robionymi z gównolitu).
Teraz możesz zakręcić wałem - jednak tylko w jedna stronę, na pamiętam w którą, chyba w lewo.
Na koniec zakładasz górę.... po złożeniu wszystkiego pomódl się, żeby nic się nie stało i aby cała operacja przebiegła prawidłowo

Odpalasz maszynę. Jeśli wałki są źle założone, będzie strzelać - w najlepszym razie. Jeśli popełniłeś większy błąd - silnik może być uszkodzony.
To tak w skrócie. Myślę, że się przyda niejednemu

Przypominam, że łańcuch rozrządu pasuje od Kawasaki ZXR 750H '89. Jego numer katalogowy to: 92057-1220. Jakieś wewnętrzne oznaczenie łańcucha w Kawie i Yamasze to: 82RH2015-138L. Koszt w kawasaki to ok. 120 zł. Łańcuchy są od Tourmaxa, Borg Wornera i chyba Morsa.
Oznaczenie DID: SCA0412A-SDH-138 i chodzą po ponad 250 zł - DIDy rozrządu są moim zdaniem do kitu.
Jednak zanim ktoś się weźmie za robotę, musi wydrukować manuala, dokładnie przeczytać i pomyśleć, a nie robić na pałę. Nie znasz angielskiego? Warto się w końcu pouczyć

Jakieś pytania?
Komentarz